Waarom het wel een suikerklontje of tien minder kan

Wist je dat we jaarlijks zo’n 40 kilo suiker per persoon eten? Dat staat gelijk aan 28 suikerklontjes per dag – twee keer zoveel dan dat je eigenlijk nodig hebt. De helft daarvan krijgen we binnen via toegevoegde suikers. Dit zijn suikers in frisdrank, snoep en koek. Maar, er zit ook suiker verstopt in brood, sausjes, vleeswaren, ontbijtgranen of bijvoorbeeld groenten in blik. 

Suiker doet wat

Al die suikers doen wat met je. Want, zodra je suiker binnenkrijgt gebeurt er van alles in je lijf. De alvleesklier speelt hierin een belangrijke rol. Dit orgaan maakt insuline aan zodra de suikerspiegel in jouw lichaam stijgt. Dit hormoon haalt suiker uit het bloed en transporteert het als energie naar de rest van je lijf. Je suikerspiegel zakt dan weer.

Overwerkte alvleesklier

Wanneer je téveel suiker binnenkrijgt, maakt jouw alvleesklier overuren. En wanneer er lange tijd insuline wordt aangemaakt, reageer je minder goed op dit hormoon. Dit betekent dat er steeds meer insuline nodig is om al dat suiker te verwerken. Als jouw lichaam bijna niet meer op insuline reageert. Of wanneer je alvleesklier overwerkt is en te weinig insuline aanmaakt, spreek je over diabetes type 2.

Wist je dat we jaarlijks zo’n 40 kilo suiker per persoon eten?

Verslavend

Maar suiker doet meer. Door suiker komt er dopamine vrij in je brein. Dit hormoon zorgt voor een fijn gevoel. Je brein heeft steeds meer suiker nodig om dat gevoel te krijgen - dit is waarom suiker zo verslavend werkt. En ben jij bekend met de suikerdip: dat slappe gevoel nadat je suikerrijk hebt gegeten? Dat ontstaat wanneer de insuline z’n werk heeft gedaan en de suikerspiegel daalt. En tja, dan krijg je alweer zin in wat…

Huid, hart en gewicht

Zo zijn er meer redenen om met suiker te minderen. Wil je een gladde gezonde huid? Dan is suiker zeker geen goed idee. Suiker tast het collageen en elastine in je huid aan. Dit zorgt ervoor dat je huid sneller veroudert. Daarnaast heeft suiker effect op je hart, gewrichten én gewicht. Want, eet je meer suiker dan nodig is? Dan wordt dit opgeslagen als vetreserve en dat zie je terug op de weegschaal.

Suikerklontjes skippen

Alle reden om zuinig(er) te zijn met suiker. Gelukkig kun je hierin veel doen. Bijvoorbeeld door méér verse en minder bewerkte producten te eten. En neem eens kritisch het etiket door van het product dat je koopt: hoeveel suiker zit er eigenlijk in? (Let op benamingen zoals glucose, lactose of fructose: ook dat is suiker). Je zult versteld staan hoeveel suiker er in die ‘gezonde’ vruchtensap, fruit-yoghurt of ontbijtgranen zit…

Bronnen: ingridwassenaar.nl, diabetesfonds.nl, hartstichting.nl

Gerelateerde artikelen

Lees het interview met Hanno Pijl

Je leefstijl als medicijn

Hanno Pijl pleit al jaren voor een nieuw zorgsysteem dat meer gericht is op preventie.
Bekijk het recept voor de snackrepen

Super snackrepen

Of je nu lekker buiten gaat sporten of picknicken. Dit zelfgemaakte zoethoudertje komt altijd van pas.
Bekijk de apps en tools

Handige gezondheidsapps

We delen 7 apps en online tools die je helpen bij het verbeteren en volhouden van een gezonde leefstijl. 
Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
607.300 klanten gingen u voor