Corona en uw zorgverzekering

Op deze pagina meer informatie en de meest gestelde vragen over het coronavirus, corona in het buitenland en uw zorgverzekering van De Friesland.

Heeft u met spoed zorg nodig?

Bel met uw huisarts of - buiten kantooruren - de huisartsenpost. Op de website van het RIVM staat wanneer u zich telefonisch moet melden bij de huisarts of de GGD.

Door het coronavirus krijgen huisartsen veel vragen. Is uw huisarts moeilijk bereikbaar? Dan kunt u uw vraag ook stellen aan onze Dokter Appke, onze gratis te downloaden app voor gezondheidsvragen. Vragen stellen kan ook ’s avonds en in het weekend.

Veelgestelde vragen

Corona en uw zorgverzekering

U hoeft de test niet zelf te betalen

Vanaf 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen op het coronavirus. U kunt zich bij de GGD melden voor een coronatest als u klachten heeft die passen bij het coronavirus. U hoeft de test niet zelf te betalen. De overheid betaalt deze test. Lees op de website van de Rijksoverheid meer informatie over het testen.

Vrij verkoopbare tests krijgt u niet vergoed

Het RIVM doet onderzoek naar testen die vrij te koop zijn en bedoeld zijn voor thuisgebruik. Tot nu toe is de kwaliteit van deze tests onvoldoende om zelf te gebruiken en zijn de uitslagen niet betrouwbaar.

Het is nog niet te zeggen hoeveel invloed de coronacrisis gaat hebben op uw zorgpremie. Daar is het nog te vroeg voor. Tijdens Prinsjesdag is wel bekend gemaakt dat de nominale premie van de zorgverzekering volgend jaar stijgt met € 62 per Nederlander. Dat heeft onder meer te maken met aanpassingen in de basisverzekering en stijgende lonen in de zorg. Deze nominale premie is een van de ingrediënten die iedere zorgverzekeraar meeneemt bij het berekenen van de zorgpremie.
Wat dit precies betekent voor de zorgpremie van De Friesland is nog niet bekend. De nieuwe premies worden uiterlijk 12 november bekend gemaakt. 

Dit heeft de Nederlandse Zorgautoriteit in overleg met deze beroepsgroep tijdelijk zo bepaald. Door de coronacrisis zijn tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en andere aanbieders in de mondzorg vaak per patiënt vaak meer tijd en kosten kwijt dan voorheen. Bijvoorbeeld door de hogere uitgaven voor persoonlijke beschermingsmiddelen en door de beoordeling van de gezondheidssituatie van de patiënt vooraf. Daarom mogen zij tijdelijk een toeslag van € 4,26 per patiënt in rekening brengen.

Nee, het heeft namelijk alleen zin om u te laten testen als u gezondheidsklachten hebt. Is dat het geval? Kijk voor meer informatie op coronatest.nl.

Een mondkapje of desinfecterende gel wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Ook niet nu vanaf 1 juni 2020 mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht worden. Verschillende grote bedrijven waaronder bol.com, HEMA en grote drogisterijen, hebben aangegeven ze voor betaalbare prijzen te (gaan) verkopen. De overheid heeft een instructie hoe u zelf een duurzaam en goedkoop mondkapje kan maken. Deze kan dan gewassen worden en hergebruikt.

Als u thuis in quarantaine moet, maakt u in principe geen zorgkosten. Quarantaine is een voorzorgsmaatregel om verspreiding tegen te gaan.

Als u langer op uw vakantieadres moet blijven, maakt u extra kosten voor uw verblijf. Dit valt niet onder de zorgverzekering. Overleg met uw reisverzekeraar of een tegemoetkoming in de extra kosten in uw reisverzekering zit.

Wij vergoeden de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Dit is maximaal € 385,-. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering of als u de module medische kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

De ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ze hebben op hun websites informatie opgenomen voor bezoekers en patiënten. Deze wordt continu bijgewerkt. Kijk daarom eerst op de website van het ziekenhuis waar u een behandeling heeft ingepland.

Het is verstandig dan contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.

Actuele informatie RIVM over het coronavirus

Op de website van het RIVM vindt u de meest actuele informatie over het en maatregelen die genomen worden in aanpak van het coronavirus.

Het coronavirus en uw reis-en annuleringsverzekering

Meer weten over het coronavirus en uw reis- en annuleringsverzekering? Hier vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden op een rij.

Actuele informatie Ministerie van Buitenlandse zaken

Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen.

Heeft u een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

"" klantwaardering op Independer
8.0 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
558.000 klanten gingen u voor