Voor een deel van de zorg tot 2024 geen nieuwe afspraken in het Martini Ziekenhuis Alle geplande afspraken en spoedzorg gaat gewoon door

Verzekerden van De Friesland kunnen voor een deel van de zorg tot 2024 geen nieuwe afspraak maken in het Martini Ziekenhuis. Helaas is het afgesproken budget met het Martini Ziekenhuis voor dit jaar onvoldoende om iedereen te helpen. Heb je planbare zorg nodig en daarvoor nog geen afspraak gemaakt? Dan kun je na 1 januari 2024 terecht bij het Martini Ziekenhuis. Planbare zorg is zorg die wel nodig is, maar geen spoed heeft.

Geplande afspraken gaan gewoon door in 2023. Net als de zorg voor kwetsbare patiëntgroepen. Dit gaat om de zorg voor kinderen tot 18 jaar, patiënten die met spoed zorg nodig hebben, alle oncologische zorg en geboortezorg.

Naast De Friesland gaat het om meer zorgverzekeraars

Dit geldt voor verzekerden met een zorgverzekering (naturapolis) van de onderstaande zorgverzekeraars:

  • De Friesland
  • Zilveren Kruis
  • FBTO
  • Interpolis
  • De Christelijke Zorgverzekeraar / Pro Life
  • Ziezo
  • a.s.r.

Extra toegezegde budget niet toereikend

De afgelopen periode waren er gesprekken over het toegekende budget voor de vergoedingen van zorg van een aantal zorgverzekeraars in het Martini Ziekenhuis voor 2023. Het Martini Ziekenhuis gaf aan meer geld nodig te hebben om zorg te kunnen blijven leveren. De zorgverzekeraars zijn daar voor een deel in meegegaan en hebben een paar miljoen euro extra beschikbaar gesteld. Omdat dat voor het Martini Ziekenhuis niet genoeg was, hebben zij besloten om dit jaar geen nieuwe afspraken te maken voor planbare zorg.

Wachtlijstbemiddeling kan je helpen

Onze collega's van de afdeling Wachtlijstbemiddeling kunnen je helpen bij de verwijzing naar een ander ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum. Voor persoonlijk advies kun je met ons bellen via: (058) 291 33 00 op maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur of gebruik maken van het online formulier Wachtlijstbemiddeling aanvragen. Onze wachtlijstcoördinator zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk ergens anders wordt geholpen.

Omliggende ziekenhuizen kunnen de zorg overnemen

De omliggende ziekenhuizen in de regio hebben aangegeven ruimte te hebben om planbare zorg over te nemen van het Martini Ziekenhuis. Een aantal heeft ook nog een kortere wachtlijst. Dit betekent dat je ergens anders soms zelfs sneller geholpen wordt. Want de wachttijden in het Martini Ziekenhuis zijn op dit moment soms zo lang dat je sowieso pas in 2024 aan de beurt kan zijn.


Veelgestelde vragen geen nieuwe afspraken Martini Ziekenhuis

Planbare zorg is zorg die wel nodig is maar geen spoed heeft. Je kunt hiervoor eventueel naar een andere zorgverlener gaan. Wil je voor een planbare ingreep niet op de wachtlijst bij het Martini ziekenhuis? Bel dan met onze collega's van de afdeling Wachtlijstbemiddeling.
Alle geplande afspraken, onderzoeken en operaties gaan gewoon door. Hiervoor hebben we extra geld aan het ziekenhuis gegeven.
Voor spoedzorg en gespecialiseerde zorg kun je gewoon terecht in het Martini Ziekenhuis. Het geldt voor bestaande patiënten én voor nieuwe patiënten.
Kinderen tot 18 jaar, patiënten die met spoed zorg nodig hebben, alle oncologische zorg en geboortezorg gaan gewoon door. Hiervoor hebben we extra geld aan het ziekenhuis gegeven.
Ja, daarvoor is een nieuwe verwijzing nodig. Je vraagt een verwijzing aan jouw huisarts of behandelend specialist. De Friesland kan geen verwijzing voor je uitschrijven.

De Friesland heeft de taak om te zorgen dat de zorgpremie niet onnodig stijgt. Samen met alle zorgverzekeraars houden we dit goed in de gaten. We kijken daarom voor jou waar er in jouw buurt nog wel voldoende ruimte is. Het betekent ook dat je ergens anders soms zelfs sneller geholpen wordt. Want de wachttijden in het Martini Ziekenhuis zijn op dit moment soms zo lang dat je pas in 2024 aan de beurt kan zijn. Extra geld geven is daarom geen oplossing.

Nee, de reiskosten vergoeden wij niet.

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer