Persoonlijke alarmeringsapparatuur
Vergoeding 2022

Met een personenalarm schakelt u in een noodgeval snel hulp in. Bijvoorbeeld als u gevallen bent. Via een alarmknop maakt u verbinding met een alarmcentrale. De alarmcentrale schakelt hulp voor u in. In minder ernstige situaties neemt de alarmcentrale contact op met de contactpersonen die aan uw persoonlijke alarmeringssysteem zijn gekoppeld. Zij komen dan bij u langs om te horen of er hulp nodig is. Soms is er niemand in uw privéomgeving beschikbaar om hulp te bieden. Dan komt er een hulpverlener van een door ons gecontracteerde thuiszorginstelling langs. Dit noemen we professionele opvolging (zonder medische noodzaak). 

Bekijk de vergoedingen van 2025
Verzekerd bij ons?
Log in met DigiD en bekijk je vergoeding.

Vergoeding en voorwaarden

Kies je pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij het pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale
  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
AV Instap geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale
  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
AV Budget geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale
  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
AV Standaard geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale
  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
AV Extra geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale
  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
AV Optimaal geen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen.

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale
  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 100%
AV Frieso Compleet volledige vergoeding van abonnementskosten medische alarmering
Eigen risico U betaalt geen eigen risico

Maakt u gebruik van een niet gecontracteerde zorgverlener? Dan betaalt u wel eigen risico.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • terminaal zijn
  • Parkinson, MS of ALS hebben
  • door gezondheidsproblemen het risico lopen om in een noodsituatie terecht te komen

Wat krijgt u vergoed?

  • een draagbaar en zelfstandig te bedienen alarm
  • installatie en instructie bij u thuis
  • onderhoud, reparatie of vervanging (bij defect) van de apparatuur
  • abonnement op de 24/7 alarmcentrale

Wat krijgt u niet vergoed?

  • abonnement op professionele achterwacht
  • alarmeringsapparatuur voor sociale veiligheid
  • een alarmbelmat
  • een nieuw halskoord
  • een sleutelkastje buiten
  • een testkastje binnen
  • epi-alarm
  • kosten van verplaatsing van de alarmeringsapparatuur (verhuizing)
  • telefoonkosten voor bellen naar de alarmcentrale
  • technisch service abonnement (u kunt dit optioneel afsluiten)

U krijgt een bruikleenhulpmiddel vergoed bij een gecontracteerde zorgverlener

Voor enkele hulpmiddelen geldt dat deze in bruikleen worden verstrekt. In het Reglement Hulpmiddelenzorg is aangegeven om welke hulpmiddelen het gaat. Hulpmiddelen worden alleen in bruikleen verstrekt door leveranciers waarmee De Friesland hiervoor een overeenkomst heeft gesloten. 

U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker.

U krijgt een hulpmiddel in eigendom vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Voor verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen kunt u niet terecht bij een niet-gecontracteerde leverancier. Mocht u een bruikleenhulpmiddel in eigendom willen aanschaffen bij een niet-gecontracteerde leverancier, dan is in het Reglement Hulpmiddelenzorg aangegeven hoe wij in dat geval uw vergoeding berekenen. In een aantal gevallen bent u een eigen bijdrage verschuldigd. Als dit het geval is, staat dat vermeld in het reglement.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg

U heeft soms een voorschrift nodig

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat heeft u een voorschrift nodig. De leverancier bepaalt of u recht heeft op vergoeding.

U heeft soms toestemming nodig

Voor een niet-gecontracteerde leverancier moet u het aanvraagformulier invullen. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. Bespreek dit met uw leverancier.

Waar kunt u heen voor vervanging of reparatie?

Neem contact op met de leverancier van uw alarmering. Is uw leverancier niet (meer) bij ons gecontracteerd? Neem dan contact op met een door De Friesland gecontracteerde leverancier of vraag toestemming bij ons aan.

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.30-17.00 uur.


Of chat met ons via De Friesland App:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
611.000 klanten gingen jou voor
Logo Independer met cijfer 8.3 in het midden Klantwaardering op Independer