Doorgaan naar hoofdinhoud

Wachtlijstbemiddeling: sneller de juiste zorg

Het is vervelend als u lang moet wachten op een behandeling. Wij helpen graag deze wachttijd te verkorten. Wanneer uw wachttijd bekend is, zoeken wij samen met u een ander ziekenhuis of behandelcentrum. Zo krijgt u vaak sneller de juiste zorg.

voetbal

Gemiddeld 43 dagen sneller geholpen

Gemiddeld wordt u 43 dagen sneller geholpen door de bemiddeling van onze collega’s van Wachtlijstbemiddeling. Dit is het gemiddeld aantal dagen waarmee we over 2019 een verzoek tot bemiddeling voor medisch specialistische zorg konden versnellen.

We noemen wachtlijstbemiddeling ook wel zorgbemiddeling. Is de wachttijd voor uw zorg langer dan aanvaardbaar, neem dan contact met ons op voor persoonlijk advies en/of bemiddeling. Wij zoeken, binnen en buiten uw regio, naar een zorgaanbieder die uw behandeling uitvoert.  

Wachtlijsbemiddeling kan ervoor zorgen dat u eerder uw medische behandeling krijgt. U besluit uiteindelijk altijd zelf of u hiervan gebruikmaakt.

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

Wilt u sneller worden geholpen? Dan helpen wij u graag met wachtlijstbemiddeling. U kunt voor persoonlijk advies zowel telefonisch als online contact opnemen met de wachtlijstcoƶrdinator.

Telefonisch of online

Voor persoonlijk advies kunt u met ons bellen via: (058) 291 33 00. De wachtlijstcoördinator zorgt ervoor dat u zo snel mogelijk wordt geholpen.

Online aanvragen

Vraag makkelijk en snel online zorgbemiddeling aan. De wachtlijstcoördinator zorgt ervoor dat u zo snel mogelijk wordt geholpen.

Online aanvragen

Tips

We kunnen u het beste helpen als u tijdig aangeeft dat u te lang moet wachten. Wij kunnen ook bemiddelen voor:

  • Een second opinion bij een ander ziekenhuis of andere zorginstelling.
  • Behandeling van een zeldzame aandoening in een ander ziekenhuis.
  • Een alternatief voor een behandeling in het buitenland.

Ook wanneer u informatie wilt over de kwaliteit van een behandelend specialist of wanneer u een andere huisarts of tandarts zoekt, kunt u bij wachtlijstbemiddeling terecht. Wij geven geen informatie over patiëntenverenigingen.

Wachttijden

Wij hebben met zorgaanbieders afgesproken dat zij zorg verlenen binnen de wachttijden van de zogenoemde ‘Treeknormen’. Dit zijn normen voor aanvaardbare wachttijden voor niet-acute zorg.

We hanteren bijvoorbeeld voor medisch-specialistische zorg de volgende wachttijden: 

 

Soort behandeling Maximale wachttijden
Toegangstijd voor polikliniek 4 weken
Wachttijd voor diagnostiek en indicatiestelling 4 weken
Wachttijd tot de feitelijke behandeling (dagopname) 6 weken
Wachttijd tot de feitelijke behandeling (kliniek) 7 weken

Bekijk alle afgesproken normen voor tijdigheid en bereikbaarheid van zorg

560.000 klanten

568.000 klanten

De Friesland heeft 568.000 klanten.


Klanten geven een 8.3

Een 8.3 voor Klantcontacten

Klanten geven een 8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekeringen.