Ina en André sneller geholpen dankzij wachtlijstbemiddeling
Het was een enorme opluchting dat ik al binnen een paar weken geopereerd kon worden
Ina Wolfslag
Lang wachten op een behandeling
Ina (65) en André (70) Wolfslag zijn ruim 35 jaar verzekerd bij De Friesland. Ze zijn beide met pensioen, maar leiden een actief leven. Ina: ‘Ik tennis vier keer per week en pas samen met André op de kleinkinderen.’ André. ‘Ik ga een paar keer per week naar de sportschool en doe net als Ina aan tennis.’ Zo werken ze aan een gezonde levensstijl, voor Ina dubbel belangrijk omdat ze MS heeft. ‘Ik moet in beweging blijven.’ Toen ze veel pijn aan haar knie kreeg, wilde ze dan ook snel geholpen worden. Door de MS twijfelden de artsen: lag het aan de knie of aan de ziekte? ‘De ene specialist zei: het is de MS. De ander: het is je knie,’ vertelt Ina. Zelf voelde ze dat het aan de knie zelf lag. ‘Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. Hierdoor duurde het steeds langer voor ik een behandeling kon krijgen.’
Sneller geholpen dankzij wachtlijstbemiddeling
Via via hoorde Ina dat Wachtlijstbemiddeling van De Friesland misschien kon helpen. ‘Zij vertelden me dat ik een second opinion kon aanvragen. Daaruit bleek inderdaad dat mijn knie het probleem was en niet de MS.’ Een nieuwe knie was de oplossing. Toen begon het zoeken: waar kon ze het snelst terecht? Particuliere klinieken durfden niet te opereren vanwege de MS en bij veel ziekenhuizen waren lange wachttijden. Maar het team van Wachtlijstbemiddeling gaf niet op. ‘Ze belden alle ziekenhuizen voor me af. Dat zij al het belwerk deden, gaf zoveel rust. Want naast de pijn, had ik veel zorgen. Ik kon amper nog iets kon doen. Tennissen lukte niet meer, maar ook voor de kleinkinderen zorgen was te zwaar.’ Uiteindelijk kon Ina in Leeuwarden terecht. ‘Een enorme opluchting dat ik binnen een paar weken in plaats van maanden aan de beurt was.’
Binnen twee weken een behandeling
Ook André ontdekte de waarde van zorgbemiddeling. Op vakantie in Duitsland raakten zijn oren ineens dicht. ‘Ik hoorde bijna niets meer, maar dacht, ik wacht wel tot we terug zijn in Nederland.’ Eenmaal thuis bleek hij maanden te moeten wachten op een behandeling. Door de goede ervaring van zijn vrouw, twijfelde André niet lang. ‘Ik belde met Wachtlijstbemiddeling van De Friesland en zij gingen direct voor me aan de slag. Al gauw vonden ze een plek voor me in Dokkum. Ik kreeg in één dag een gehoortest én buisjes in m’n oren. Anders had ik er nog maanden mee gezeten. Nu was het zó opgelost.’
Zorgbemiddeling maakte het verschil
De zorgbemiddeling van De Friesland maakte voor Ina echt het verschil. ‘Als je veel pijn hebt, wil je gewoon snel geholpen worden. Zeker met MS. Hoe stijver ik word, hoe slechter ik loop. In beweging blijven is voor mij daarom extra belangrijk.’ Voor André gaf de hulp van Wachtlijstbemiddeling overzicht en rust. ‘Je weet waar je aan toe bent. Dat helpt ook met plannen. Onze kinderen rekenen op ons voor oppas. Dan wil je niet maanden in onzekerheid zitten.’ Ina voelde zich echt gehoord. ‘De medewerkers namen mijn klachten serieus. Heel fijn dat ze naar mijn verhaal luisterden. En ze doen wat ze beloven. Je hoeft niet zelf achter alles aan. Daarnaast zijn ze heel aardig.’
Kosten gedekt door zorgverzekeraar
De kosten voor de second opinion en de knieoperatie werden beide vergoed. Ina: ‘Niet het belangrijkste, maar wel een fijne bijkomstigheid.’ Samen met André blijft ze actief, sociaal en in beweging. Het helpt dat ze een positieve instelling heeft. ‘Ik ben een doener. Als iets niet lukt, vind ik dat frustrerend. Toch blijf ik altijd kijken naar wat wél kan. Maar soms heb je hulp van buitenaf nodig. Dan is het fijn dat er iemand naar je luistert en iets voor je doet.’
Wachtlijstbemiddeling zorgt er vaak voor dat je sneller geholpen wordt
Lotte Oosterbos
Zo werkt zorgbemiddeling
‘Het verhaal van Ina en André laat zien hoe waardevol wachtlijstbemiddeling kan zijn’, vertelt Lotte Oosterbos, wachtlijstbemiddelaar bij De Friesland. ‘Vooral als je zoals Ina met pijn rondloopt, is het slim om zorgbemiddeling in te schakelen. Wij kunnen er vaak voor zorgen dat je een stuk sneller geholpen wordt. Tijdens het eerste telefoongesprek stellen we een aantal vragen om alles duidelijk te krijgen. Hebben we de zorgvraag helder? Dan gaan we op zoek naar een passende oplossing.’
De waarde van wachtlijstbemiddeling
‘Ons doel is om de oplossing binnen één gesprek te vinden. Soms kost het iets meer tijd. In dat geval hebben we binnen twee werkdagen een antwoord. Meestal krijgt de klant dan een aantal opties om zelf uit te kiezen.’ Lotte en haar collega’s krijgen vaak positieve reacties van mensen. ‘Dat klanten zoals Ina en André zich gehoord voelen, laat zien dat we echt van waarde zijn. En daar zijn we als team best trots op.’