Appie zijn ervaring met wachtlijstbemiddeling

Wachtlijstbemiddeling. Veel mensen hebben er nog nooit van gehoord, dat terwijl het de wachttijd op een behandeling flink kan verkorten. Zo hoefde Appie Kamminga dankzij onze wachtlijstbemiddeling niet een half jaar, maar slechts anderhalve maand te wachten op een behandeling aan zijn pijnlijke handen.
Wachtlijstbemiddeling verkortte mijn wachttijd met bijna een half jaar

Appie Kamminga

Wachtlijst van ruim 6 maanden

Appie Kamminga (65) is freelance slager en werkt dus veel met zijn handen. In 2010 kreeg hij wat last aan zijn handen. Na een paar weken was het voorbij, maar afgelopen december speelde het probleem weer op. Heviger, dit keer: zijn handen waren zo pijnlijk dat hij er niet door kon slapen. Dit soort gebroken nachten kwamen sindsdien vaak voor, dus ging hij naar de huisarts. Die vermoedde het carpaletunnelsyndroom, waarbij zenuwen in de hand bekneld raken. Hij verwees hem door naar een specialist in het ziekenhuis voor verder onderzoek. Wachttijd: 6 tot 8 weken. ‘Ik belde vervolgens met het ziekenhuis: wat als ik geopereerd moet worden, wanneer kan dat dan? Ze zeiden dat dit na het onderzoek nog minstens een half jaar zou duren.’

Binnen 6 weken geopereerd

Zo lang had Kamminga moeten dus wachten, ware het niet dat zijn schoonzus hem de tip gaf om te bellen met de wachtlijstbemiddeling van De Friesland, waar hij verzekerd is. ‘Ik had nog nooit van wachtlijstbemiddeling gehoord. Maar ik belde daarnaartoe op een vrijdag en kreeg op maandag al bericht: de volgende dag kon ik terecht voor onderzoek in een gespecialiseerde kliniek in Amsterdam. En de dag daarna al voor de operatie aan de ene hand. De operatie aan de andere hand volgde 5 weken later. Bij beide handen was de pijn meteen na behandeling weg.’

Leek het er aanvankelijk dus op dat hij nog ruim een half jaar met de pijnlijke handen had moeten leven, dankzij de wachttijdbemiddeling duurde het maar anderhalve maand. ‘Ik kon vóór de behandelingen wel gewoon mijn werk doen. En ook golfen, wat mijn hobby is, lukte nog. Maar ik had veel minder kracht in mijn handen dan nu. En ik slaap nu weer gewoon door, waardoor ik fitter ben.’

Alle kosten gedekt door zorgverzekeraar

Een extra meevaller: de operatie in de kliniek heeft geen extra kosten met zich meegebracht. De verzekering dekte alles. Kamminga is heel tevreden met het verloop. ‘Ik wil ook niet meer anders dan naar een kliniek. Ik heb de hele behandeling en dienstverlening daar als heel persoonlijk en aangenaam ervaren. Mocht ik ooit weer iets mankeren, dan pak ik het zeker weer aan op dezelfde manier als nu.’

We kunnen vaak veel wachttijd besparen

Petra Wierstra

Mooi voorbeeld van wachtlijstbemiddeling

Het verhaal van Appie is een mooi voorbeeld van wat wachtlijstbemiddeling kan opleveren, volgens Petra Wierstra, wachtlijstbemiddelaar bij De Friesland. Als iemand door de huisarts is doorverwezen naar een specialist maar bijvoorbeeld wil weten of ergens anders sneller een behandeling kan plaatsvinden, is het volgens haar altijd de moeite waard om te bellen met de wachtlijstbemiddelaar. ‘We kunnen vaak veel wachttijd besparen. Soms een paar weken, in geval van meneer Kamminga een half jaar, maar het kan ook een jaar zijn. We kunnen geen spoed-status geven aan een bepaalde situatie, dat mag alleen de huisarts, maar kunnen wel snel achterhalen of in een andere zorginstelling sneller plek is. En vaak is dat het geval.’

Perfect alternatief

Voordat de wachtlijstbemiddelaar gaat speuren, vindt een telefonische intake plaats om te bepalen wat precies aan de hand is. ‘We vragen altijd grondig door, zodat we maatwerk kunnen leveren. Als we alles helder hebben, bepalen we aan de hand van interne informatie, internet of door te bellen naar ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra, of er ergens een plek is waar iemand sneller terecht kan. Wij weten precies welke paden te bewandelen, waardoor we vaak gelijk of uiterlijk binnen enkele dagen een terugkoppeling kunnen geven’.

Is er een plek gevonden en wil de verzekerde gebruik maken van deze optie, dan kan hij daarmee naar de (huis)arts voor een nieuwe verwijzing. ‘We bellen een paar maanden later steekproefsgewijs terug, onder andere om te horen of alles zo is gelopen zoals we hebben aangegeven en hoe ze het hebben ervaren. Daarmee kunnen we onze dienstverlening steeds verbeteren. Het geeft dan voldoening om te horen dat mensen er echt baat bij hebben gehad.’

Zo vraagt u wachtlijstbemiddeling aan

Wilt u wachtlijstbemiddeling aanvragen? Bel dan op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur telefoonnummer (058) 291 33 00 of vraag het online aan. Op basis van uw wensen kijken we samen naar de mogelijkheden.

Lees meer over wachtlijstbemiddeling