Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg
Afspraken met gecontracteerde zorgverleners
Wij maken afspraken met de door ons gecontracteerde zorgverleners over de toegang en bereikbaarheid van zorg. Wij geven per zorgsoort kort aan wat voor afspraken dat zijn. En wat je van onze gecontracteerde zorgverleners kunt verwachten.
Treeknormen
Apothekers
Fysio- en oefentherapie en overige paramedici
Binnen 5 werkdagen kun je terecht bij een fysiotherapeut en/of oefentherapeut of overige paramedici. Een therapeut of andere paramedicus is bereikbaar binnen 30 kilometer.
Streefnorm en maximale wachttijd voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de fysio- en oefentherapeut en overige paramedici: 1 week.
GGZ / Crisiszorg
Bij een psychiatrische crisis is er direct hulp
In heel Nederland zijn afspraken gemaakt met GGZ-instellingen. Zij bieden 24 uur per dag, 7 dagen per week hulp aan mensen in acute psychische nood. Je kunt niet zelf contact opnemen met de crisisdienst. De huisarts, meldkamer of politie schakelt deze hulp in.
Ben je al in behandeling bij een GGZ-instelling?
Vraag dan aan je behandelaar welke afspraken er voor jou gelden bij een crisis.
Hulpverleners staan klaar om jou te helpen
De crisisdienst helpt bij ernstige psychische problemen, die soms samengaan met verslaving. Ze komen zoveel mogelijk naar jou toe. Zo krijg je snel duidelijkheid over wat er aan de hand is en welke zorg nodig is.
De zorg voldoet aan landelijke afspraken
De behandeling gebeurt binnen de afgesproken tijd die in Nederland geldt:
| GGZ | Omschrijving | Treeknormen |
|---|---|---|
| Aanmeldwachttijd | De tijd tussen het moment dat je belt en de dag dat je daadwerkelijk terecht kunt | 4 weken |
| Behandelings-wachttijd tot aan diagnose I | Het aantal weken tussen het eerste contact met je zorgaanbieder en de diagnose | 4 weken |
| Behandelings-wachttijd tot aan behandeling II | Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – niet in een kliniek | 6 weken |
| Behandeling I+II | Behandelingswachttijd totaal, dus vanaf eerste contact tot behandeling | 10 weken |
| Behandelings-wachttijd tot aan behandeling II | Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – in een kliniek | 7 weken |
Huisartsenzorg
Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op huisartsenzorg.
Tijdens de avond, nacht en in het weekend kun je via je eigen huisarts horen waar je terecht kunt om huisartsenzorg te ontvangen. In geval van spoed krijg je binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon.
Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) is voor de huisartsenzorg: 3 werkdagen, waarbij geldt dat 80% van de consulten binnen 2 werkdagen moet plaatsvinden.
Hulpmiddelen
De Friesland koopt verschillende soorten hulpmiddelen voor jou in. Denk aan hulpmiddelen voor zien, horen, bewegen, ademhalen en nemen van medicijnen. Bijvoorbeeld materialen voor diabetes.
We maken afspraken over hoe snel je een hulpmiddel krijgt
Dit verschilt per hulpmiddel. Soms moet het voor jou op maat gemaakt worden. Soms is het direct beschikbaar.
We zorgen ervoor dat je de zorgaanbieder goed kunt bereiken
Je moet de zorgaanbieder makkelijk kunnen bereiken – telefonisch én online. Ook bij spoed moet dat snel en soepel gaan. We werken waar mogelijk volgens de kwaliteitseisen van Stichting Erkenning Medische Hulpmiddelen (SEMH), zodat je kunt rekenen op betrouwbare hulpmiddelen.
Voor sommige hulpmiddelen is snelle levering extra belangrijk
Daar maken we extra afspraken over. Bijvoorbeeld over spoedlevering en de bereikbaarheid bij spoed. Het gaat dan om:
- infuuspompen
- voedingspompen
- hulpmiddelen tegen doorligwonden
- hulpmiddelen om te bewegen
- hulpmiddelen voor wondzorg of bij problemen met ontlasting en plassen
Spoed kan nodig zijn bij onverwacht ontslag uit het ziekenhuis, bij zorg in de laatste levensfase of bij een storing.
Je leest meer over de afspraken voor hulpmiddelen in het Reglement Hulpmiddelen.
Verloskunde en kraamzorg
Je kunt 7 dagen in de week, 24 uur per dag een beroep doen op verloskundige zorg. Bij je verloskundige kun je terecht voor informatie over de bereikbaarheid 's avonds, 's nachts en in het weekend.
Als een kraamverzorgende assisteert bij de bevalling, zorgt de verloskundige ervoor dat de kraamverzorgende op tijd een signaal krijgt. De kraamzorgaanbieder zorgt dat de kraamverzorgende voor ondersteuning op het opgegeven adres aanwezig is.
Kraamzorgorganisaties leveren kraamzorg aan elke verzekerde die woont in hun werkgebied en zich voor de 5e maand van de zwangerschap aanmeldt.
Ook tijdens vakanties en feestdagen kunt u kraamzorg gebruiken. Daarnaast zijn kraamzorgorganisaties 24 uur per dag telefonisch bereikbaar voor vragen en advies.
Via Zorgzoeker zie je met welke verloskundigen en kraamcentra in je woonplaats wij afspraken hebben gemaakt.
Wacht- en toegangstijden ziekenhuiszorg
Je kunt voor medisch specialistische zorg terecht bij jou in de buurt, nadat je bent verwezen door bijvoorbeeld je huisarts. We hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wacht- en toegangstijden. Deze afspraken volgen de treeknormen.
Zorgaanbieders moeten zich aan deze afspraken houden. Afwijken van de afspraken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen, zoals landelijke tekorten aan medisch personeel of overmachtsituaties.
Als een zorgaanbieder je niet op tijd kan behandelen, dan zal deze je wijzen op de Wachtlijstbemiddeling van De Friesland. Je mag ook altijd zelf contact met ons opnemen voor wachtlijstbemiddeling via het online aanvraagformulier voor wachtlijstbemiddeling of via telefoonnummer (058) 291 33 00.
Voor spoedzorg, kun je terecht bij de huisarts en in de avond, nacht en het weekend bij de Dokterswacht. Die kan dan als het nodig is je doorverwijzen naar het ziekenhuis. Als je niet eerst langs de huisarts kunt, dan kun je 7 dagen in de week, 24 uur per dag een beroep doen op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.
De treeknormen zijn als volgt:
| Soort behandeling | Maximale wachttijden |
|---|---|
| Toegangstijd voor ziekenhuiszorg | 4 weken (80% binnen 3 weken) |
| Wachttijd voor diagnostiek en indicatiestelling | 4 weken (80% binnen 3 weken) |
| Wachttijd tot poliklinische behandeling (dagopname) | 6 weken (80% binnen 4 weken) |
| Wachttijd tot klinische behandeling (kliniek) | 7 weken (80% binnen 5 weken) |
Wijkverpleging (thuiszorg)
Je kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op wijkverpleegkundige zorg, als je hiervoor een indicatie hebt. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij jou in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt.
Ook is de wijkverpleegkundige 24 uur per dag bereikbaar in het geval je plotseling extra zorg nodig hebt.
Voor wijkverpleging hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Deze afspraken zijn gelijk aan de treeknormen. Afwijken van de afspraken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen, zoals landelijke tekorten aan personeel of overmacht situaties.
De treeknormen zijn:
- Acute situaties: je kunt direct terecht.
- Thuiszorg: je kunt binnen 6 weken terecht.