Doorgaan naar hoofdinhoud

Wachtlijstbemiddeling

Het is vervelend als u lang moet wachten op een behandeling. Daarom kunt u wachtlijstbemiddeling aanvragen bij De Friesland Zorgverzekeraar. Wanneer uw wachttijd bekend is, zoeken wij samen met u een ander ziekenhuis of behandelcentrum. Zo krijgt u meestal sneller de juiste zorg.

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Wachtlijstbemiddeling wordt ook wel zorgbemiddeling genoemd. Wanneer de wachttijd voor uw zorg langer dan aanvaardbaar is, kunt u contact opnemen voor persoonlijk advies. Wij zoeken binnen en buiten uw regio naar een zorgaanbieder die uw behandeling ook uitvoert. Bij wachtlijsbemiddeling krijgt u zo mogelijk eerder uw medische behandeling met minstens dezelfde kwaliteit. Natuurlijk beslist u uiteindelijk altijd zélf of u hiervan gebruikmaakt.

Tijdigheid en bereikbaarheid zorg

Wij hebben met zorgaanbieders afgesproken dat zij zorg verlenen binnen de wachttijden van de zogenoemde ‘Treeknormen’. Dit zijn normen voor aanvaardbare wachttijden voor niet-acute zorg.

We hanteren bijvoorbeeld voor medisch-specialistische zorg de volgende wachttijden:

Soort behandeling Maximale wachttijden
Toegangstijd voor polikliniek 4 weken
Wachttijd voor diagnostiek en indicatiestelling 4 weken
Wachttijd tot de feitelijke behandeling (dagopname) 6 weken
Wachttijd tot de feitelijke behandeling (kliniek) 7 weken
Bekijk alle afgesproken normen voor tijdigheid en bereikbaarheid van zorg

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

  1. Neem contact op met de wachtlijstcoördinator via het online aanvraagformulier of bel met (058) 291 33 00. 
  2. Op basis van uw wensen bekijken we samen de mogelijkheden. 
  3. U beslist of u gebruikmaakt van de mogelijkheden.

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

Wilt u sneller worden geholpen? Dan helpen wij u graag met wachtlijstbemiddeling. U kunt voor persoonlijk advies zowel telefonisch als online contact opnemen met de wachtlijstcoördinator.

Online aanvragen

Vraag online zorgbemiddeling aan. De wachtlijstcoördinator zorgt ervoor dat u zo snel mogelijk wordt geholpen.


Telefonisch aanvragen

Voor persoonlijk advies kunt u ook met ons bellen via: (058) 291 33 00. De wachtlijstcoördinator zorgt ervoor dat u zo snel mogelijk wordt geholpen.

Kom ik in aanmerking voor wachtlijstbemiddeling?

We kunnen u het beste helpen als u tijdig aangeeft dat u te lang moet wachten. Wij kunnen ook bemiddelen voor: 

  • Een second opinion bij een ander ziekenhuis of andere zorginstelling. 
  • Behandeling van een zeldzame aandoening in een ander ziekenhuis. 
  • Een alternatief voor een behandeling in het buitenland. 

Ook wanneer u informatie wilt over de kwaliteit van een behandelend specialist of wanneer u een andere huisarts of tandarts zoekt, kunt u bij wachtlijstbemiddeling terecht. Wij geven geen informatie over patiëntenverenigingen.

Heeft u een vraag?

600.000 klanten

De Friesland heeft 600.000 klanten.


Een 8.3 voor Klantcontacten

Klanten geven een 8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekeringen.


Altijd het juiste antwoord

Beoordeeld door de Nederlandse Zorgautoriteit.