AbroadaccessibilityAchmeaadditional-insuranceaddress-homeaeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upAvatarballpointbar chartbasic insurancebijeenkomstblij_in_je_breinblindbonescalculatorcalender Chat chaticon-zoechevron-rightcircle-crossclockcollectiefcommunitycompany-infocross-signcrossdata-usagedental-insurancedeprecation-datelogo digiddip pendirectionsdocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishfit_in_je_velflagformulierFysiotheraphygoed_voor_elkaarhandsHear And SpeakHomehospital-crossHospitalidealinfo-signinstagramlamplanguageslaptop Like Empty Like Full arrow-rightlinkedinlive_streamlocation markerlocationlogoloopmagicmailMedicinMegaphoneMental Healthmenumicrophoneminusmobilemoney-slicemost chosennew-windownoknote crossednote-moneyNotificationsok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpayment-cardpayment-infopersonal-infoicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplay-storeplus-signpluspodcastPregnancyprettig_op_je_plekShapePrivate Messagingquestion-answerquestion-markquotereceiving moneyRemainingrssscaleSearchsendshaking-handssheetshield crossedshoppingcartSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarsuggestionswipeswitch-accounttagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptiptogetherToolsTransporttrashtwitteruploadUservideowarning-signwhatsappwijs_met_je_spijsyoutubeyoutube
action-block-cornerSquareSquare
Navigatie overslaan
De friesland logo
  • Werkgever
  • Zorgaanbieder
  • Over De Friesland
WerkgeverZorgaanbiederOver De Friesland
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Machtiging zorgzaken
  • Werkgever
  • Zorgaanbieder
  • Over De Friesland
  • Home
  • Verzekeringen

    Zorgverzekering

    • Onze zorgverzekeringen
    • Basisverzekering
    • Aanvullende verzekering
    • Tandartsverzekering
    • Collectieve verzekeringen
    • Zorgverzekering wijzigen
    • Bereken je premie

    Andere verzekeringen

    • Reisverzekeringen
    • Annuleringsverzekeringen
    • Aansprakelijkheidsverzekering
    • Autoverzekering
    • Woonverzekering
    • Schade reis declareren
    • Overige verzekeringen
  • Vergoedingen

    Meest gezocht

    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en lenzen
    • Fysiotherapie
    • Mondzorg
    • Psychologische hulp
    • Zoek je vergoeding

    Meer informatie over

    • Voorwaarden
    • Declareren
    • Eigen risico
    • Toestemming of machtiging
  • Zorgwijzer

    Zorgwijzer

    • Mantelzorg
    • Pgb
    • Zorg in het buitenland
    • Zwanger
    • Naar Zorgwijzer

    Zelf regelen

    • Kraampakket aanvragen
    • Toestemming vervoer
    • Wachtlijstbemiddeling
    • Vind je zorgverlener
    • Zorgzoeker
  • Service & contact

    Zelf regelen en contact

    • Klantenservice
    • Betalen
    • Zorgpas
    • Veelgestelde vragen
    • Wijziging doorgeven
    • Mijn De Friesland DigiD logo

    Onze services

    • De Friesland App
    • Dokter Appke
    • Korting op brillen en lenzen
    • Gespreid betalen eigen risico
    • Bekijk alle services
  • Gezondheid en Zorg

    Thema's

    • Vitaal leven
    • Vitaal werken
    • Zorg in de regio
    • Zorg verbeteren
    • Zorg verzekerd
    • Gezondheid en zorg

    Samen Fitter

    • Samen Fitter
    • Vitaliteitstest
    • Korting met Samen Fitter

    Direct naar

    • Gewoon voor elkaar
  • Werkgever
  • Zorgaanbieder
  • Over De Friesland
Zoeken

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

Als je lang moet wachten op een medische behandeling, kan dat heel vervelend zijn. Daarom biedt De Friesland Wachtlijstbemiddeling: we onderzoeken dan of je in een ander ziekenhuis of behandelcentrum in de buurt sneller behandeld kunt worden. Maar hoe werkt dat precies? En wanneer kom je voor wachtlijstbemiddeling in aanmerking?

Hoe ontstaat een wachtlijst?

Iedere zorgverlener heeft een bepaalde capaciteit. Die wordt onder meer bepaald door het aantal operatiekamers, bedden en personeelsleden. Soms wordt er meer zorg gevraagd dan een zorgverlener kan bieden. Bijvoorbeeld omdat er een langdurig personeelstekort is of er ziekte onder het personeel is. Ook de vergrijzing draagt bij aan het ontstaan van wachtlijsten.

Hoe lang is zo’n wachtlijst gemiddeld?

Als je zorg nodig hebt, maar jouw situatie geen spoedeisende hulp vereist, wordt je behandeling ingepland. Dan kán het gebeuren dat je op een wachtlijst wordt geplaatst. Voor iedere behandeling is door de overheid bepaald welke wachttijd acceptabel is: dit wordt de treeknorm genoemd. Voor de meeste behandelingen geldt dat je binnen vier tot zeven weken geholpen moet worden. Lees meer over alle treeknormen.

Wanneer kan ik gebruikmaken van Wachtlijstbemiddeling?

Als je wachttijd bekend is en langer dan de treeknorm, kun je een beroep doen op wachtlijstbemiddeling. Je zorgverlener informeert je meestal over deze mogelijkheid. Als je in aanmerking komt, kun je contact met De Friesland Wachtlijstbemiddeling opnemen. Wij onderzoeken dan of je op een of andere manier tóch sneller kunt worden behandeld. Vaak proberen we eerst te bemiddelen bij je eigen zorgverlener. Lukt dit niet? Dan kijken we of je in een ander ziekenhuis of behandelcentrum terechtkunt. In overleg met jou kijken we ook naar zorgverleners buiten je regio. Zo krijg je meestal sneller de juiste zorg. Gemiddeld kunnen we de wachttijd met 56 dagen verkorten.

Mevrouw Sieswerda maakte gebruik van onze hulp:

Omdat u zo goed bemiddeld heeft, kan ik een maand eerder door de MRI scan. Hartelijk dank daarvoor

Kan ik zelf ook iets doen?

Als je sneller geholpen wilt worden, kun je dat zelf bij je zorgverlener aangeven. Soms is er namelijk een uitvallijst waar je op geplaatst kan worden.

Waarin kan De Friesland nog meer bemiddelen?

We bemiddelen niet alleen op het gebied van wachtlijsten. Je kunt bijvoorbeeld ook bij De Friesland terecht als je een second opinion wilt aanvragen bij een ander ziekenhuis of andere zorginstelling. We kijken dan waar je het beste en eventueel het snelst terechtkunt. Ook als je voor een zeldzame aandoening in een ander ziekenhuis behandeld wilt worden, of als je een alternatief voor een behandeling in het buitenland wilt, kunnen we je helpen. Daarnaast bieden we informatie over zorgverleners. Dat is handig als je bijvoorbeeld een nieuwe huisarts of tandarts zoekt of graag informatie wilt over een specialist.

Zo vraag je Wachtlijstbemiddeling aan

Wil je wachtlijstbemiddeling aanvragen? Bel dan op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur telefoonnummer (058) 291 33 00. Op basis van jouw wensen kijken we samen naar de mogelijkheden. Je bent niet verplicht om voor een andere zorgverlener te kiezen. De uiteindelijke beslissing maak je zelf.

Delen:

Gerelateerde artikelen

Appie Kamminga op het gras van de golfbaan
Artikel
1 minuten

Appie zijn ervaring met wachtlijstbemiddeling

Appie heeft Wachtlijstbemiddeling van De Friesland ingezet en kon daardoor sneller behandeld worden aan zijn klachten.

Lees Appie's verhaal
Bea de Jong
Artikel
1 minuten

De persoon achter de stem

Onze medewerkers van de Mantelzorglijn zijn er om je te helpen. Je kunt voor hulp bij hen terecht, bijvoorbeeld als je thuiszorg wilt regelen.

Lees het verhaal van Bea
8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
611.000 klanten gingen jou voor
Logo Independer met cijfer 8.3 in het midden Klantwaardering op Independer
  • privacy
  • disclaimer
  • cookies
  • veiligheid
  • toegankelijkheid
De Friesland is onderdeel van