Wat gebeurt er als ik niet betaal?

Vind je het lastig om je rekeningen te betalen? Voor een keer is dat niet erg. Je kunt dan bijvoorbeeld een betalingsregeling met ons regelen. Of je betaalt de rekening als wij een herinnering sturen. Voor een langere periode niet betalen heeft wel belangrijke gevolgen die je moet weten.

Wij sturen je maximaal 3 herinneringen

Betaal je de 1e herinnering op tijd? Dan is er niks aan de hand. Niet op tijd betalen heeft wel gevolgen.

Extra kosten als je een herinnering niet betaalt

Wij vragen je in elke herinnering om binnen 15 dagen te betalen. Niet op tijd betalen heeft deze gevolgen.

  • Betaal je de 1e herinnering niet op tijd? Dan betaal je € 10,- extra. 
  • Betaal je de 2e herinnering niet op tijd? Dan betaal je € 25,- extra. 
  • Betaal je de 3e herinnering niet op tijd? Dan schakelen wij een incassobureau of gerechtsdeurwaarder in. Je betaalt de schuld aan het incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Dit geldt ook voor de extra kosten die zij in rekening brengen. 

Elke nieuwe schuld sturen wij direct door naar het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder. Van deze nieuwe schuld krijg je van ons geen aparte herinnering.
Betaal je het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder ook niet? Dan start de gerechtsdeurwaarder een dagvaardingsprocedure bij de kantonrechter. Een geschil over een openstaand bedrag wordt altijd door een kantonrechter behandeld.

Je premie niet betalen heeft ook deze gevolgen

Bij achterstand in betaling met je ook rekening houden met het volgende:

  • Heb je aanvullende verzekeringen? Dan worden die stopgezet. Dit doen we per de 1e van de maand volgend op de uiterste betaaldatum die genoemd is in de 2e herinnering. Je kunt dan pas per 1 januari van het komende jaar een nieuwe aanvullende verzekering aanvragen. 
  • Heb je een korting voor betaling per jaar of half jaar? Dan komt die te vervallen na de 2e herinnering. Je gaat de premie per maand betalen. De ontvangen korting moet je ook terugbetalen. 
  • Je mag niet van zorgverzekeraar veranderen. Ook niet als de incassokosten en rente niet zijn betaald. Dat staat zo in de wet. Daarom wisselen zorgverzekeraars informatie uit als je een betaalachterstand hebt.
  • Betaal je 6 maanden je premie niet? Dan melden wij je aan voor de regeling wanbetalers bij het CAK.

Ben je het niet eens met je premieschuld?

En ontving je een brief waarin staat dat je premieschuld is opgelopen tot 4 maandpremies? Dan kunt je schriftelijk bezwaar maken.

Hulp en advies nodig bij betalingsproblemen?

De zorgverzekeringslijn geeft je advies over het oplossen van zorgverzekeringsschulden. Kijk op de website zorgverzekeringslijn.

Veelgestelde vragen

Heb je 6 maanden of langer geen premie betaald voor je zorgverzekering? En reageer je niet op betalingsherinneringen? Dan melden wij je aan voor de regeling wanbetalers bij het CAK.

Ben je aangemeld voor de regeling wanbetalers?

Het CAK houdt vanaf dat moment je premie in. Je betaalt dan een hogere premie. Het CAK houdt het bedrag in op je salaris of uitkering. Je werkgever of uitkeringsinstantie moet hier aan meewerken. Als dat niet kan ontvang je een acceptgiro van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Betaal je niet? Dan legt het CAK uiteindelijk beslag op je bezittingen. Naast de betaling aan het CAK moet je op hetzelfde moment je schuld bij De Friesland aflossen.

In de volgende situatie word je afgemeld voor de regeling wanbetalers.

  • Je wordt afgemeld bij CAK als je jouw totale schuld hebt betaald. Wij melden je af op de 1e van de maand volgend op de betaling. 
  • Je wordt ook afgemeld als je akkoord hebt voor schuldhulpverlening of WSNP. Neem hiervoor contact op met je gemeente of schuldhulpverlenende instantie. 
  • Je kunt ook voorlopig worden afgemeld. Voorlopige afmelding wordt ook wel opschorting genoemd. Om opgeschort te worden spreek je een betalingsregeling af voor je totale schuld. Neem contact met ons op om te kijken of een betalingsregeling mogelijk is. Is je schuld helemaal overgedragen aan het incassobureau? Neem dan contact op met het incassobureau voor de mogelijkheden. 

 

Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer