Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die dit niet op eigen kracht (meer) kunnen. Dit is geregeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Bijna iedereen die gebruik maakt van hulp of ondersteuning vanuit de Wmo betaalt een eigen bijdrage.