Hoortoestellen vanaf 18 jaar
Vergoeding 2022

Een hoortoestel of gehoorapparaat is een klein elektronisch apparaat waarmee slechthorenden beter kunnen horen.

Bekijk de vergoedingen van 2021
Log in met DigiD
Log in en bekijk welke vergoeding en voorwaarden voor u gelden.

Vergoeding en voorwaarden

Kies uw pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 75%
Eigen bijdrage U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico.
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven

  • Hoortoestel en oorstukjes: verzekerden tot 18 jaar audiologisch centrum ((op verwijzing van de behandelend arts of een StAr- of SEMH-geregistreerde audicien), vanaf 18 jaar triage-StAr- of SEMH-gecertificeerde audicien
  • Cros/bicros hoortoestellen: KNO-arts of audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder: audiologisch centrum of KNO-arts, na een geslaagde proefperiode
  • BAHA met softband: audiologisch centrum of KNO-arts

Heb ik toestemming nodig?

Ook wanneer u naar een gecontracteerde leverancier gaat, heeft u in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar
  • aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB
  • het aanmeten van een hoortoestel bij u thuis (Hoorzorg aan huis). 

Heeft u vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Is er een eigen bijdrage voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

Ja, als u 18 jaar of ouder bent is er een eigen bijdrage van 25% van de aanschafkosten van hoortoestellen en tinnitusmaskeerders.

Waar kan ik terecht voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

  • U kunt terecht bij een gecontracteerde audicien.
  • Wilt u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Deze leverancier moet:
    • gecertificeerd zijn door de Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
    • werken met het landelijk geldende hoorhulpmiddelenprotocol en de daarbij behorende categorie-indeling.

Ook moet de audicien in het bezit zijn van een StAr-of CvC registratie.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Voor een hoortoestel (gehoorapparaat) is er geen vergoeding als u gebruikmaakt van een audicien die geen StAr-certificering SEMH-AUD heeft. Al onze gecontracteerde audiciens voldoen aan deze kwaliteitseis.

Waar kan ik heen voor vervanging of reparatie?

  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Heeft u uw hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Aandachtspunten bij vergoeding hoortoestel (gehoorapparaat)

  • Maakt u gebruik van een gecontracteerde leverancier? U betaalt geen eigen risico. We vergoeden de kosten, behalve de 25% wettelijke eigen bijdrage. 
  • Maakt u gebruik van een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico. U kunt u in uw voorwaarden nalezen op welke vergoeding u recht heeft. 
  • Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.
  • U heeft geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan u volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig heeft. U kunt ook niet bijbetalen als u kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.
  • In het Reglement Hulpmiddelenzorg vindt u toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 75% (100% tot 18 jaar)
AV Instap geen extra vergoeding
Eigen bijdrage U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico.
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven

  • Hoortoestel en oorstukjes: verzekerden tot 18 jaar audiologisch centrum ((op verwijzing van de behandelend arts of een StAr- of SEMH-geregistreerde audicien), vanaf 18 jaar triage-StAr- of SEMH-gecertificeerde audicien
  • Cros/bicros hoortoestellen: KNO-arts of audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder: audiologisch centrum of KNO-arts, na een geslaagde proefperiode
  • BAHA met softband: audiologisch centrum of KNO-arts

Heb ik toestemming nodig?

Ook wanneer u naar een gecontracteerde leverancier gaat, heeft u in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar
  • aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB
  • het aanmeten van een hoortoestel bij u thuis (Hoorzorg aan huis). 

Heeft u vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Is er een eigen bijdrage voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

Ja, als u 18 jaar of ouder bent is er een eigen bijdrage van 25% van de aanschafkosten van hoortoestellen en tinnitusmaskeerders.

Waar kan ik terecht voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

  • U kunt terecht bij een gecontracteerde audicien.
  • Wilt u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Deze leverancier moet:
    • gecertificeerd zijn door de Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
    • werken met het landelijk geldende hoorhulpmiddelenprotocol en de daarbij behorende categorie-indeling.

Ook moet de audicien in het bezit zijn van een StAr-of CvC registratie.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Voor een hoortoestel (gehoorapparaat) is er geen vergoeding als u gebruikmaakt van een audicien die geen StAr-certificering SEMH-AUD heeft. Al onze gecontracteerde audiciens voldoen aan deze kwaliteitseis.

Waar kan ik heen voor vervanging of reparatie?

  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Heeft u uw hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Aandachtspunten bij vergoeding hoortoestel (gehoorapparaat)

  • Maakt u gebruik van een gecontracteerde leverancier? U betaalt geen eigen risico. We vergoeden de kosten, behalve de 25% wettelijke eigen bijdrage. 
  • Maakt u gebruik van een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico. U kunt u in uw voorwaarden nalezen op welke vergoeding u recht heeft. 
  • Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.
  • U heeft geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan u volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig heeft. U kunt ook niet bijbetalen als u kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.
  • In het Reglement Hulpmiddelenzorg vindt u toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 75%
AV Budget geen extra vergoeding
Eigen bijdrage U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico.
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

* Kan alleen afgesloten worden in combinatie met de basisverzekering Alles Verzorgd Polis.

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven

  • Hoortoestel en oorstukjes: verzekerden tot 18 jaar audiologisch centrum ((op verwijzing van de behandelend arts of een StAr- of SEMH-geregistreerde audicien), vanaf 18 jaar triage-StAr- of SEMH-gecertificeerde audicien
  • Cros/bicros hoortoestellen: KNO-arts of audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder: audiologisch centrum of KNO-arts, na een geslaagde proefperiode
  • BAHA met softband: audiologisch centrum of KNO-arts

Heb ik toestemming nodig?

Ook wanneer u naar een gecontracteerde leverancier gaat, heeft u in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar
  • aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB
  • het aanmeten van een hoortoestel bij u thuis (Hoorzorg aan huis). 

Heeft u vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Is er een eigen bijdrage voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

Ja, als u 18 jaar of ouder bent is er een eigen bijdrage van 25% van de aanschafkosten van hoortoestellen en tinnitusmaskeerders.

Waar kan ik terecht voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

  • U kunt terecht bij een gecontracteerde audicien.
  • Wilt u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Deze leverancier moet:
    • gecertificeerd zijn door de Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
    • werken met het landelijk geldende hoorhulpmiddelenprotocol en de daarbij behorende categorie-indeling.

Ook moet de audicien in het bezit zijn van een StAr-of CvC registratie.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Voor een hoortoestel (gehoorapparaat) is er geen vergoeding als u gebruikmaakt van een audicien die geen StAr-certificering SEMH-AUD heeft. Al onze gecontracteerde audiciens voldoen aan deze kwaliteitseis.

Waar kan ik heen voor vervanging of reparatie?

  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Heeft u uw hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Aandachtspunten bij vergoeding hoortoestel (gehoorapparaat)

  • Maakt u gebruik van een gecontracteerde leverancier? U betaalt geen eigen risico. We vergoeden de kosten, behalve de 25% wettelijke eigen bijdrage. 
  • Maakt u gebruik van een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico. U kunt u in uw voorwaarden nalezen op welke vergoeding u recht heeft. 
  • Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.
  • U heeft geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan u volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig heeft. U kunt ook niet bijbetalen als u kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.
  • In het Reglement Hulpmiddelenzorg vindt u toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 75%
AV Standaard geen extra vergoeding
Eigen bijdrage U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico.
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

 

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven

  • Hoortoestel en oorstukjes: verzekerden tot 18 jaar audiologisch centrum ((op verwijzing van de behandelend arts of een StAr- of SEMH-geregistreerde audicien), vanaf 18 jaar triage-StAr- of SEMH-gecertificeerde audicien
  • Cros/bicros hoortoestellen: KNO-arts of audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder: audiologisch centrum of KNO-arts, na een geslaagde proefperiode
  • BAHA met softband: audiologisch centrum of KNO-arts

Heb ik toestemming nodig?

Ook wanneer u naar een gecontracteerde leverancier gaat, heeft u in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar
  • aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB
  • het aanmeten van een hoortoestel bij u thuis (Hoorzorg aan huis). 

Heeft u vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Is er een eigen bijdrage voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

Ja, als u 18 jaar of ouder bent is er een eigen bijdrage van 25% van de aanschafkosten van hoortoestellen en tinnitusmaskeerders.

Waar kan ik terecht voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

  • U kunt terecht bij een gecontracteerde audicien.
  • Wilt u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Deze leverancier moet:
    • gecertificeerd zijn door de Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
    • werken met het landelijk geldende hoorhulpmiddelenprotocol en de daarbij behorende categorie-indeling.

Ook moet de audicien in het bezit zijn van een StAr-of CvC registratie.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Voor een hoortoestel (gehoorapparaat) is er geen vergoeding als u gebruikmaakt van een audicien die geen StAr-certificering SEMH-AUD heeft. Al onze gecontracteerde audiciens voldoen aan deze kwaliteitseis.

Waar kan ik heen voor vervanging of reparatie?

  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Heeft u uw hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Aandachtspunten bij vergoeding hoortoestel (gehoorapparaat)

  • Maakt u gebruik van een gecontracteerde leverancier? U betaalt geen eigen risico. We vergoeden de kosten, behalve de 25% wettelijke eigen bijdrage. 
  • Maakt u gebruik van een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico. U kunt u in uw voorwaarden nalezen op welke vergoeding u recht heeft. 
  • Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.
  • U heeft geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan u volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig heeft. U kunt ook niet bijbetalen als u kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.
  • In het Reglement Hulpmiddelenzorg vindt u toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 75%
AV Extra geen extra vergoeding
Eigen bijdrage U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico.
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

 

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven

  • Hoortoestel en oorstukjes: verzekerden tot 18 jaar audiologisch centrum ((op verwijzing van de behandelend arts of een StAr- of SEMH-geregistreerde audicien), vanaf 18 jaar triage-StAr- of SEMH-gecertificeerde audicien
  • Cros/bicros hoortoestellen: KNO-arts of audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder: audiologisch centrum of KNO-arts, na een geslaagde proefperiode
  • BAHA met softband: audiologisch centrum of KNO-arts

Heb ik toestemming nodig?

Ook wanneer u naar een gecontracteerde leverancier gaat, heeft u in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar
  • aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB
  • het aanmeten van een hoortoestel bij u thuis (Hoorzorg aan huis). 

Heeft u vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Is er een eigen bijdrage voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

Ja, als u 18 jaar of ouder bent is er een eigen bijdrage van 25% van de aanschafkosten van hoortoestellen en tinnitusmaskeerders.

Waar kan ik terecht voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

  • U kunt terecht bij een gecontracteerde audicien.
  • Wilt u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Deze leverancier moet:
    • gecertificeerd zijn door de Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
    • werken met het landelijk geldende hoorhulpmiddelenprotocol en de daarbij behorende categorie-indeling.

Ook moet de audicien in het bezit zijn van een StAr-of CvC registratie.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Voor een hoortoestel (gehoorapparaat) is er geen vergoeding als u gebruikmaakt van een audicien die geen StAr-certificering SEMH-AUD heeft. Al onze gecontracteerde audiciens voldoen aan deze kwaliteitseis.

Waar kan ik heen voor vervanging of reparatie?

  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Heeft u uw hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Aandachtspunten bij vergoeding hoortoestel (gehoorapparaat)

  • Maakt u gebruik van een gecontracteerde leverancier? U betaalt geen eigen risico. We vergoeden de kosten, behalve de 25% wettelijke eigen bijdrage. 
  • Maakt u gebruik van een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico. U kunt u in uw voorwaarden nalezen op welke vergoeding u recht heeft. 
  • Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.
  • U heeft geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan u volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig heeft. U kunt ook niet bijbetalen als u kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.
  • In het Reglement Hulpmiddelenzorg vindt u toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering 75%
AV Optimaal geen extra vergoeding
Eigen bijdrage U betaalt 25% wettelijke eigen bijdrage
Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico.
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

 

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven

  • Hoortoestel en oorstukjes: verzekerden tot 18 jaar audiologisch centrum ((op verwijzing van de behandelend arts of een StAr- of SEMH-geregistreerde audicien), vanaf 18 jaar triage-StAr- of SEMH-gecertificeerde audicien
  • Cros/bicros hoortoestellen: KNO-arts of audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder: audiologisch centrum of KNO-arts, na een geslaagde proefperiode
  • BAHA met softband: audiologisch centrum of KNO-arts

Heb ik toestemming nodig?

Ook wanneer u naar een gecontracteerde leverancier gaat, heeft u in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar
  • aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB
  • het aanmeten van een hoortoestel bij u thuis (Hoorzorg aan huis). 

Heeft u vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Is er een eigen bijdrage voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

Ja, als u 18 jaar of ouder bent is er een eigen bijdrage van 25% van de aanschafkosten van hoortoestellen en tinnitusmaskeerders.

Waar kan ik terecht voor een hoortoestel (gehoorapparaat)?

  • U kunt terecht bij een gecontracteerde audicien.
  • Wilt u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Deze leverancier moet:
    • gecertificeerd zijn door de Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
    • werken met het landelijk geldende hoorhulpmiddelenprotocol en de daarbij behorende categorie-indeling.

Ook moet de audicien in het bezit zijn van een StAr-of CvC registratie.

Wanneer heb ik geen recht op vergoeding?

Voor een hoortoestel (gehoorapparaat) is er geen vergoeding als u gebruikmaakt van een audicien die geen StAr-certificering SEMH-AUD heeft. Al onze gecontracteerde audiciens voldoen aan deze kwaliteitseis.

Waar kan ik heen voor vervanging of reparatie?

  • U kunt rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Heeft u uw hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt uw leverancier de toestemming voor u aan met een aanvraagformulier. Bespreek met uw leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet u zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Aandachtspunten bij vergoeding hoortoestel (gehoorapparaat)

  • Maakt u gebruik van een gecontracteerde leverancier? U betaalt geen eigen risico. We vergoeden de kosten, behalve de 25% wettelijke eigen bijdrage. 
  • Maakt u gebruik van een niet-gecontracteerde leverancier? Dan betaalt u wel eigen risico. U kunt u in uw voorwaarden nalezen op welke vergoeding u recht heeft. 
  • Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.
  • U heeft geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan u volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig heeft. U kunt ook niet bijbetalen als u kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.
  • In het Reglement Hulpmiddelenzorg vindt u toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Heeft u een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.2 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
550.450 klanten gingen u voor