Hoortoestellen tot 18 jaar
Vergoeding 2024

Een hoortoestel of gehoorapparaat is een klein elektronisch apparaat waarmee slechthorenden beter kunnen horen.

Bekijk de vergoedingen van 2023
Verzekerd bij ons?
Log in met DigiD en bekijk je vergoeding.

Vergoeding en voorwaarden

Kies je pakket en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij het pakket horen.

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • jonger dan 18 jaar zijn.

Wat krijg je vergoed?

Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.

Wat krijg je niet vergoed?

Je hebt geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan je volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig hebt. Je kunt ook niet bijbetalen als je kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.

Waar kun je terecht?

Je kunt terecht bij een gecontracteerde audicien. Wil je naar een niet-gecontracteerde audicien? Deze audicien moet:

  • geregistreerd staan bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
  • werken met het Protocol Hoorzorg en de daarbij behorende categorie-indeling.

Je krijgt volledige vergoeding bij een gecontracteerde zorgverlener

Als je gebruikmaakt van een gecontracteerde zorgverlener worden de kosten volledig vergoed.

Je vindt onze gecontracteerde zorgverleners in de Zorgzoeker.

Je krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Als je in de basisverzekering gebruikmaakt van een niet-gecontracteerde zorgverlener kun je in je voorwaarden van de basisverzekering nalezen op welke vergoeding je recht hebt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg.

Je hebt een verwijzing nodig

Je hebt een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. Je kunt deze verwijzing vragen aan:

  • je arts
  • een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen SEMH-AUD.

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven?

  • Hoortoestel en oorstukjes
    • Audiologisch centrum
  • Cros/bicros hoortoestellen
    • Audiologisch centrum
  • BAHA met softband
    • Audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder
    • Audiologisch centrum, na een geslaagde proefperiode

Je hebt soms toestemming nodig

Ook wanneer je naar een gecontracteerde leverancier gaat, heb je in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • Vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar.
  • Aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB.
  • Het aanmeten van een hoortoestel bij je thuis (Hoorzorg aan huis).

Heb je vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt je leverancier de toestemming voor je aan met een aanvraagformulier. Het aanvraagformulier vindt je zorgverlener op onze website voor zorgaanbieders. Bespreek met je leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet je zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

In het Reglement Hulpmiddelenzorg vind je toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Waar kun je heen voor vervanging of reparatie?

  • Binnen 5 jaar na aanschaf kun je rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Na de gebruikstermijn van 5 jaar mag je voor vervanging naar een andere audicien.
  • Heb je je hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heb je vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt je leverancier de toestemming voor je aan via onze website voor zorgaanbieders. Bespreek met je leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet je zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Vergoeding en voorwaarden

Hoortoestellen tot 18 jaar wordt niet vergoed vanuit de AV Instap

Vergoeding en voorwaarden

Hoortoestellen tot 18 jaar wordt niet vergoed vanuit de AV Budget

Vergoeding en voorwaarden

Hoortoestellen tot 18 jaar wordt niet vergoed vanuit de AV Standaard

Vergoeding en voorwaarden

Hoortoestellen tot 18 jaar wordt niet vergoed vanuit de AV Extra

Vergoeding en voorwaarden

Hoortoestellen tot 18 jaar wordt niet vergoed vanuit de AV Optimaal

Vergoeding en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Basisverzekering

100%

AV Frieso Compleet

volledige vergoeding van batterijen en oorstukjes

Eigen risico U betaalt geen eigen risico
Collectiviteitsvoordeel Bekijk of je een extra vergoeding krijgt uit jouw collectief.

De vergoeding is voor mensen die:

  • jonger dan 18 jaar zijn.

Wat krijg je vergoed?

Audiciens maken voor het bepalen van de aanspraak op een (categorie) hoortoestel gebruik van een landelijk hoorhulpmiddelenprotocol, tot stand gekomen in samenspraak met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, audiciens en audiologen.

Wat krijg je niet vergoed?

Je hebt geen recht op een vergoeding voor een hogere categorie hoortoestel dan je volgens het geldende hoorhulpmiddelenprotocol nodig hebt. Je kunt ook niet bijbetalen als je kiest voor een ander toestel dan voorgeschreven.

Waar kun je terecht?

Je kunt terecht bij een gecontracteerde audicien. Wil je naar een niet-gecontracteerde audicien? Deze audicien moet:

  • geregistreerd staan bij Stichting Audicienregister (StAr) of SEMH-AUD
  • werken met het Protocol Hoorzorg en de daarbij behorende categorie-indeling.

Je krijgt volledige vergoeding bij een gecontracteerde zorgverlener

Als je gebruikmaakt van een gecontracteerde zorgverlener worden de kosten volledig vergoed.

Je vindt onze gecontracteerde zorgverleners in de Zorgzoeker.

Je krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde zorgverlener

Als je in de basisverzekering gebruikmaakt van een niet-gecontracteerde zorgverlener kun je in je voorwaarden van de basisverzekering nalezen op welke vergoeding je recht hebt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina over niet-gecontracteerde zorg.

Je hebt een verwijzing nodig

Je hebt een verwijzing nodig voor een gehooronderzoek door een audiologisch centrum. Je kunt deze verwijzing vragen aan:

  • je arts
  • een audicien die geregistreerd staat bij Stichting Audicienregister (StAr) of Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen SEMH-AUD.

Wie mag het hulpmiddel voorschrijven?

  • Hoortoestel en oorstukjes
    • Audiologisch centrum
  • Cros/bicros hoortoestellen
    • Audiologisch centrum
  • BAHA met softband
    • Audiologisch centrum
  • Tinnitusmaskeerder
    • Audiologisch centrum, na een geslaagde proefperiode

Je hebt soms toestemming nodig

Ook wanneer je naar een gecontracteerde leverancier gaat, heb je in de volgende gevallen toestemming nodig van De Friesland:

  • Vervanging van het hoortoestel binnen vijf jaar.
  • Aanschaf van een cros/bicros hoortoestel bij een gehoorverlies van 35 dB tot en met 69 dB.
  • Het aanmeten van een hoortoestel bij je thuis (Hoorzorg aan huis).

Heb je vooraf toestemming nodig? Meestal vraagt je leverancier de toestemming voor je aan met een aanvraagformulier. Het aanvraagformulier vindt je zorgverlener op onze website voor zorgaanbieders. Bespreek met je leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet je zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

In het Reglement Hulpmiddelenzorg vind je toestemmingsvereisten, gebruikstermijnen en volumerichtlijnen voor functionerende hulp- en wondverzorgingsmiddelen.

Waar kun je heen voor vervanging of reparatie?

  • Binnen 5 jaar na aanschaf kun je rechtstreeks contact opnemen met de gecontracteerde leverancier die het hulpmiddel geleverd heeft.
  • Na de gebruikstermijn van 5 jaar mag je voor vervanging naar een andere audicien.
  • Heb je je hulpmiddel aangeschaft bij een niet gecontracteerde leverancier? Dan heb je vooraf toestemming van ons nodig. Meestal vraagt je leverancier de toestemming voor je aan via onze website voor zorgaanbieders. Bespreek met je leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet je zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan via het online aanvraagformulier.

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer