Coronavirus en uw reis- en annuleringsverzekering

Wat voor gevolgen heeft het coronavirus voor uw reis- en annuleringsverzekering bij De Friesland? Wat is precies verzekerd als u op vakantie gaat naar het buitenland? Bekijk hier het overzicht met de vergoedingen die we u bieden. Ook leest u hier de belangrijkste vragen over het coronavirus en onze reisverzekeringen.
""

Dekking De Friesland reisverzekering

Reizen naar landen of gebieden die een groen of geel reisadvies hebben

Situatie is goed op het moment van vertrek

Standaard verzekerd

  • Onvoorziene uitgaven, ook als deze door corona veroorzaakt zijn:
  • Extra kosten voor noodzakelijk langer verblijf
  • Kosten van quarantaine 

Aanvullend te verzekeren

  • Medische kosten, ook als het gevolg van het coronavirus

Landen of gebieden waar het reisadvies tijdens de reis oranje of rood wordt

Situatie op de bestemming verslechtert tijdens de vakantie

Standaard verzekerd

  • Onvoorziene uitgaven, ook als deze door corona veroorzaakt zijn:
  • Extra kosten voor noodzakelijk langer verblijf
  • Kosten van quarantaine 

Kosten van repatriëring

  • Geldt alleen als repatriëring mogelijk is. De grenzen van het land of het luchtruim moeten nog wel geopend zijn.

Aanvullend te verzekeren

  • Medische kosten, ook als gevolg van het coronavirus

 

Reizen naar landen of gebieden die een oranje of rood reisadvies hebben

Situatie is op het moment van vertrek al slecht

In dit geval is uw reisverzekering alleen geldig voor gebeurtenissen die niet door corona veroorzaakt zijn.

Uitzondering

In de volgende situaties is uw reisverzekering wel geldig:

  • U landt op een vliegveld in oranje gebied, maar gaat direct door naar geel gebied. 
  • U landt op een vliegveld in oranje gebied, maar stapt direct over op een andere vlucht. 

 

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden per onderwerp voor u op een rij gezet.

Vragen over uw nog te boeken vakantie naar de landen met kleurcode groen, geel, oranje of rood:

Q: Ik boek een reis naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit. Vallen de extra reis- en verblijfskosten en hulpverlening dan onder de dekking? 

A: Ja, dit is verzekerd op uw De Friesland Reisverzekering. Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.

Q: Ik boek een reis naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit en ik word ziek. Zijn de medische kosten verzekerd? 

A: Ja, als u de aanvullende dekking "Medische kosten" heeft afgesloten zijn deze kosten verzekerd. Let op:

  • Heeft u een aanvullende zorgverzekering van De Friesland? Dan bent u verzekerd tegen hogere kosten voor medische zorg in het buitenland. U hoeft deze aanvullende dekking ‘Medische kosten’ dan niet meer op uw reisverzekering af te sluiten.
  • Heeft u geen aanvullende zorgverzekering? Dan doet u er verstandig aan de dekking "Medische kosten" af te sluiten.
  • Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico op uw zorgverzekering? Dit wordt niet door ons vergoed. Het wettelijke eigen risico van uw zorgverzekering vergoeden wij wel.

Q: Ik boek een reis naar een land waarvan is aangekondigd dat ik daar weer naar toe mag. (Vlak) voor vertrek gaat het land toch weer op slot voor mijn vertrek. Hoe zit het dan met de dekking op mijn annuleringsverzekering?

A: De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, wordt u door de organisatie gecompenseerd (vouchers). Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar u wilt zelf annuleren, dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking "Extra annuleringsredenen" vóór 24-02-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico.

Q: Ik boek nu een (pakket)reis, maar tegen de tijd dat ik vertrek, blijkt dat er in het betreffende land nog veel beperkende maatregelen van kracht zijn. Ik wil mijn vakantie daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?

A: Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar wilt u zelf annuleren? Dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking "Extra annuleringsredenen" vóór 24-02-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico van € 150.

A: De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd vanwege dit reisadvies, wordt u door de organisatie gecompenseerd.

Kan de reis wel doorgaan, maar u wilt zelf annuleren? Als u vóór 24-02-2020 een De Friesland Annuleringsverzekering met aanvullende dekking "Extra annuleringsredenen" afgesloten heeft dan worden de annuleringskosten vergoed. Hierbij geldt een eigen risico van € 150.

A: Ja, u bent dan wel verzekerd, maar niet voor corona-gerelateerde gebeurtenissen. Algemeen geldt dat een verzekering alleen uitkeert als zich een onvoorziene gebeurtenis voordoet. Boekt u nu een reis naar een land dat in een oranje of rood gebied valt? Dan is de kans groot dat deze niet of niet helemaal volgens plan uitgevoerd wordt. Er zal in de meeste gevallen dus geen sprake zijn van een onvoorziene gebeurtenis. Dit betekent dat eventuele schadekosten, annuleringskosten of andere kosten die het gevolg zijn van corona-gerelateerde gebeurtenissen voor uzelf zijn. Houd hier rekening mee als u nu een reis voor de komende maanden wilt boeken.

A: Dan bent u gewoon verzekerd met De Friesland Reisverzekering. U bent standaard verzekerd voor o.a. hulpverlening en onvoorziene kosten zoals extra overnachtingskosten.

Wanneer het Ministerie van Buitenlandse Zaken of de plaatselijke overheid een dringend beroep op u doet om binnen een bepaald tijdstip het land te verlaten dan verwachten we ook van u dat u daar gehoor aan geeft. Doet u dit niet dan bent u vanaf dat moment niet meer verzekerd voor corona-gerelateerde gebeurtenissen.  

A: Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. In het geval van een pakketreis krijgt u van uw reisorganisatie deze dagen vergoed. Is er geen sprake van een pakketreis? Dan krijgt u een vergoeding van de niet genoten vakantiedagen als u de dekking "Extra annuleringsredenen" vóór 24-02-2020 heeft afgesloten.

Vragen over uw annuleringsverzekering, reisverzekering en zorgverzekering:

A: Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat de reis alsnog wordt geannuleerd. In dat geval krijgt u een voucher aangeboden die u later kunt gebruiken om een nieuwe reis te boeken.

Wilt of kunt u niet wachten op een besluit van uw reisorganisatie? Dan kunt u natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Afhankelijk van de voorwaarden van uw reisorganisatie moet u dan wel annuleringskosten betalen.

Annuleringskosten worden wel vergoed als u vóór 24-02-2020 een De Friesland Annuleringsverzekering met aanvullende dekking "Extra annuleringsredenen" heeft afgesloten.

U kunt uw schade online melden.

  1. Informeer bij de organisatie of u de boeking (kosteloos) kunt annuleren.
  2. Als u de boeking niet kosteloos kunt annuleren, dan wordt vaak een alternatief aangeboden (andere periode).
  3. Wilt of kunt u geen gebruikmaken van het alternatief? Geef dit dan door aan de betreffende accommodatie. U ontvangt van hen dan een factuur voor de annuleringskosten.

Als u een De Friesland Annuleringsverzekering heeft of dit heeft meeverzekerd op uw doorlopende reisverzekering van De Friesland, dan worden de annuleringskosten vergoed als de accommodatie niet beschikbaar is.

  1. Waarschijnlijk ontvang u uw geld terug of krijgt u een voucher ter waarde van het bedrag dat u al heeft (aan)betaald.
  2. Als de (aan)betaling van de los geboekte zaken geen deel uitmaakt van de voucher, neem dan contact op met de accommodatie of verhuurbedrijf en vraag of u deze kosteloos kunt annuleren.
  3. Als dat niet kan, vraag dan om een factuur met de annuleringskosten.

Als u een De Friesland Annuleringsverzekering heeft of dit heeft meeverzekerd op uw doorlopende reisverzekering van De Friesland, dan worden deze kosten vergoed.
 

Q: Ik heb een pakketreis geboekt. De reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen, maar daar wil of kan ik geen gebruik van maken. Kan ik de reis zelf annuleren en vergoedt de annuleringsverzekering dan de annuleringskosten?

A: Nee. Als de reisorganisatie de reis heeft geannuleerd dan mogen ze u ter compensatie een voucher aanbieden. Deze voucher kunt u tot een jaar na uitgifte gebruiken voor een nieuwe reis. Als u binnen dat jaar geen gebruik maakt van de voucher, dan moet de reisorganisatie alsnog de door u betaalde kosten terugbetalen. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie.

Q: Ik heb een vakantieverblijf geboekt met meerdere personen uit verschillende huishoudens. Ik mag hier niet meer naar toe in verband met de aangescherpte maatregelen. Wanneer ik annuleer wordt dit vergoed door mijn annuleringsverzekering?

A: Wij adviseren u om contact op te nemen met de verhuurder/reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht.

Wilt of kunt u niet wachten op een besluit van de verhuurder/reisorganisatie? Dan kunt u natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Eventuele annuleringskosten worden alleen vergoed als u vóór 24 februari 2020 een annuleringsverzekering met de aanvullende dekking "Extra annuleringsredenen" hebt afgesloten. U kunt de schade online melden.

Q: Ik moet kunnen aantonen dat ik gevaccineerd ben om te mogen reizen. Als ik vóór de geplande vertrekdatum niet gevaccineerd ben waardoor ik niet op reis kan, zijn de annuleringskosten dan verzekerd?

A: Nee, dit is geen geldige annuleringsreden. Check dus niet alleen of er een aangepast reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken geldt, maar óók of het betreffende land of de vervoersmaatschappij aanvullende eisen stelt. 

Q: Ik moet in quarantaine omdat ik aanraking ben geweest met een besmet persoon. Ik zou op vakantie en moet nu annuleren. Zijn mijn annuleringskosten verzekerd?

A: Nee, dit is geen geldige annuleringsreden.

Q: Ik heb een voucher ontvangen van mijn reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij. Maar ik wil graag mijn geld terug en niet een jaar hoeven te wachten. Is dit verzekerd?

A: Nee, dit is geen gedekte annuleringsreden. Uw reisorganisatie of vervoersmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator, of vervoersmaatschappij.

Q: Ik heb/krijg geen Digital Green Certificate en mag niet afreizen naar het land waarnaar toe ik op vakantie ga. Ik moet mijn reis annuleren. Is dit verzekerd?

A: Nee, dit is helaas niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.

Q: Ik moet door de uitbraak van het coronavirus langer blijven in het vakantiegebied waar het coronavirus is uitgebroken dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

A: Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Q: Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik moet voor de terugkeer naar Nederland een eigen bijdrage betalen. Worden deze kosten vergoed door mijn reisverzekering?

A: Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden via ons schadeformulier.

Q: Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik heb hierdoor extra kosten verblijfkosten. Worden deze kosten vergoed op mijn reisverzekering?

A: Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Voor extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online melden.

Q: Ik reis naar of verblijf in een land waarvoor een aangepast reisadvies (code oranje of rood) geldt. Volgens de voorwaarden ben ik niet verzekerd voor ‘corona-gerelateerde gebeurtenissen’. Maar als ik gevaccineerd ben of ik kan een negatieve test overleggen, ben ik dan wel volledig verzekerd?

A: Nee, voor de dekking van uw reisverzekering maakt het niet uit of u wel of niet gevaccineerd bent of een negatieve test kunt overleggen. Het reizen naar een land waarvoor een aangepast reisadvies geldt, raden we ook om deze reden dus nadrukkelijk af.

Vanuit uw zorgverzekering vergoeden wij de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Het verplichte eigen risico van maximaal € 385,-. Daarnaast kan er ook aanspraak worden gedaan op het vrijwillig eigen risico. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering van uw zorgverzekering of als u de module Medische Kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering. De module Medische kosten dekt deze kosten alleen als u naar landen gaat die code groen of geel hebben. Maar niet bij landen die op code oranje of rood staan.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

Vragen over lockdown en ziek door corona:

De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, wordt u door de organisatie gecompenseerd (vouchers of geld).
Kan de reis wel worden uitgevoerd, maar u wilt zelf annuleren? Dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking "Extra annuleringsredenen" vóór 24-2-2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico van € 150,-.

U bent alleen verzekerd met De Friesland Reisverzekering als u bent afgereisd naar een land met een groen of geel reisadvies. U heeft dan recht op hulpverlening en vergoeding van onvoorziene kosten. Denk aan extra overnachtingskosten. Deze worden vergoed tot € 75,- per persoon per dag. Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn.

Let op: als u afreist naar een land dat in een oranje of rood gebied valt, dan worden eventuele extra kosten die u moet maken, zoals overnachtings- of repatriëringskosten niet vergoed. Houd hier rekening mee als u nu een reis voor de komende maanden wilt boeken.

Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Als u zich hiervoor wilt verzekeren dan heeft u een annuleringsverzekering nodig. Dan worden de kosten voor annulering gewoon vergoed. U kunt deze dekking bijsluiten op De Friesland Doorlopende Reisverzekering. Of u kunt los een korte annuleringsverzekering afsluiten als u elders al een reisverzekering heeft. U moet de annuleringsverzekering wel binnen zeven dagen na het boeken van de reis afsluiten.

  • U kunt dag en nacht terugvallen op hulp via De Friesland Alarmcentrale. Zij kunnen u helpen bij de belangrijkste zaken die dan geregeld moeten worden.
  • Standaard bent u verzekerd voor onvoorziene kosten. Bijvoorbeeld als u gezin/reisgezelschap door uw ziekte extra overnachtingskosten moet maken. Deze overnachtingskosten worden vergoed tot € 75,- per persoon per dag.
  • Met de aanvullende dekking "Medische kosten" worden alle zorgkosten volledig vergoed. Let op: deze kosten worden alleen vergoed als u naar een land afreist met een groen of geel reisadvies. Niet corona-gerelateerde kosten worden overigens wel gewoon vergoed.

 Belangrijk

  • Heeft u een aanvullende zorgverzekering van De Friesland? Dan bent u verzekerd tegen hogere kosten voor medische zorg in het buitenland. U hoeft deze aanvullende dekking "Medische kosten" dan niet meer op uw reisverzekering af te sluiten.
  • Heeft u geen aanvullende zorgverzekering? Dan doet u er verstandig aan de dekking medische kosten af te sluiten.
  • Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico op uw zorgverzekering? Dit wordt niet door ons vergoed. Het wettelijke eigen risico van uw zorgverzekering vergoeden wij wel.

Hiervoor heeft u een annuleringsverzekering nodig. Dan worden de annuleringskosten die u maakt gewoon vergoed. U kunt deze dekking bijsluiten op De Friesland Reisverzekering. Of u kunt los een De Friesland Annuleringsverzekering afsluiten als u elders al een reisverzekering heeft. U moet de annuleringsverzekering wel binnen zeven dagen na het boeken van de reis afsluiten.

Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.2 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
550.450 klanten gingen u voor