Met Nederlandse les helpt Anneke Boxman mensen op weg in Nederland
Zij, voor een groep staan? Lesgeven? En er ook nog plezier in hebben?! Had je Anneke Boxman tien jaar geleden verteld dat ze na haar pensionering wekelijks Nederlandse les zou geven aan mensen met een niet-Nederlandse achtergrond, dan had ze je niet geloofd. Toch is dat precies wat ze nu met veel enthousiasme doet.
Het is dinsdagochtend, iets voor tienen. Langzaam druppelen de leerlingen de bibliotheek van Heerenveen binnen. Anneke legt nog snel het laatste lesmateriaal neer. Dan is het tien uur: de les begint! De komende twee uur krijgen de leerlingen, allemaal met een niet-Nederlandse achtergrond, hulp bij het leren van de Nederlandse taal. De deelnemers zijn afkomstig uit landen van over de hele wereld: Congo, Eritrea, Iran… ‘De ene keer besteden we aandacht aan de uitspraak van bepaalde klanken of woorden, de keer erna doen we misschien een dictee. Zo komen stap voor stap alle aspecten van de Nederlandse taal aan bod’, zegt Anneke.
Eigenlijk doe ik mijn hele leven al vrijwilligerswerk
Hele leven vrijwilliger
De Heerenveense begon een paar jaar geleden met de lessen Nederlands. Na haar pensionering wilde ze graag iets betekenen voor een ander. ‘Eigenlijk doe ik mijn hele leven al vrijwilligerswerk’, blikt ze terug. ‘Ik heb me ingezet voor de scoutingclub en heb bijvoorbeeld meegeholpen met de oprichting van de wereldwinkel in Surhuisterveen. Zo heb ik naast mijn betaalde baan altijd van alles gedaan. Vrijwilligerswerk hoort er voor mij gewoon bij. Dus toen ik met pensioen ging, wilde ik me ook graag weer vrijwillig inzetten.’
Meteen enthousiast
Dat ze zou gaan lesgeven, had Anneke nooit gedacht: ‘Spreken voor een groep is eigenlijk helemaal niks voor mij. En ik ben mijn hele leven etaleuse geweest, dus een didactische achtergrond heb ik ook niet. Maar toen ik tijdens een markt in gesprek raakte met een vrijwilliger van de bibliotheek, werd ik tóch meteen enthousiast over de Nederlandse lessen. Ik beheers de Nederlandse taal en heb graag contact met mensen, dus ik dacht: ik probeer het gewoon.’
Uitdaging: lesgeven aan een groep
Anneke begint met lesgeven aan twee vrouwen uit Somalië. Gesterkt door het lesmateriaal dat de bibliotheek haar aanreikt, krijgt ze al gauw aardigheid in het werk. Dus als ze wordt gevraagd om in plaats van één- of tweetallen een grotere groep les te geven, neemt ze die uitdaging graag aan. ‘Ik sta niet in mijn eentje voor de groep hoor, dat doen we met drie of vier vrijwilligers. Omdat de meeste leerlingen langere tijd op les zitten – soms zelfs meerdere jaren – leren we elkaar goed kennen. Het is een gezellige, hechte groep. Er wordt lekker veel gelachen.’
Lessen die iets betekenen
Maar de lessen draaien natuurlijk niet alleen maar om de gezelligheid. Er moet ook gewerkt worden! Anneke vertelt dat elke module een eigen thema heeft zoals bewegen, het menselijk lichaam of vrijwilligerswerk. ‘We koppelen alle lessen aan dat thema. Aan het eind van de module houdt elke leerling een presentatie, waarna hij of zij een certificaat ontvangt en we het thema feestelijk afsluiten.’ De vrijwilliger ziet “haar” studenten duidelijk groeien. ‘Doordat ze de taal beheersen, redden ze zich in het dagelijks leven beter. Ze worden zelfstandiger, voeren makkelijker gesprekken in het Nederlands. Met de lessen kunnen we dus echt iets voor ze betekenen.’
Doordat ze de taal beheersen, redden ze zich beter in het dagelijks leven
Tafel vol lekkernijen
Dat de leerlingen dat ook zo zien, lieten ze al eens merken met een wel heel smakelijke verrassing: ‘Toen het vorig jaar bijna kerst was, werden alle vrijwilligers naar een ruimte gedirigeerd. Ik dacht: ‘Wat is hier nou aan de hand?’. Stond er ineens een tafel vol lekkernijen! De deelnemers hadden speciaal voor ons een uitgebreid buffet klaargemaakt. Dat vond ik zo’n bijzondere blijk van waardering.’
Zorgen dat je er bent
Van vrijwilliger zonder onderwijservaring naar zeer gewaardeerde docente: het is een bijzondere ontwikkeling. ‘Ik had nooit gedacht dat ik het lesgeven zo leuk zou gaan vinden. Maar de combinatie van de groepsdynamiek, de samenwerking met andere vrijwilligers en weten dat je iets voor een ander betekent, maakt dit gewoon heel mooi om te doen.’ Of ze zichzelf als een stille held ziet? ‘Nee, helemaal niet. De bibliotheek rekent op me, de leerlingen rekenen op me, dus ik zorg dat ik er ben. Voor mij is dat vanzelfsprekend.’
MUZIEK VAN DE FRIESLAND
(Beeldtekst: Anneke – vrijwilliger ‘Digi-Taalhuis’ #StilleHelden)
(Anneke is in de bibliotheek van Heerenveen. Ze presenteert iets aan een groep dames. We horen haar niet. Deze dames nemen deel aan Nederlandse les en zijn daar vanwege hun taalachterstand. Anneke en haar collega-vrijwilligsters helpen hiermee. Ze hebben flyers en oefenmateriaal gemaakt die ze samen met de leerlingen gaan bespreken).
(Een collega van Anneke is in beeld. We horen haar vertellen over Anneke)
Anneke geeft taalles. In onze groep is dat aan mensen waarvan Nederlands niet de eerste taal is.
(Op een tafel ligt een flyer over Energie. Dit is het onderwerp van het Digi-Taalhuis van die dag. We zien een andere collega van Anneke in beeld. We horen haar over Anneke praten terwijl we beelden zien van de deelnemers in de bibliotheek).
In het Digi-Taalhuis helpen wij mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. En vaak hebben ze ook moeite met leren. En het vraagt echt veel geduld en lange adem om deze mensen te begeleiden naar een taalverhoging. En dat doet Anneke.
Zij kan moeilijke teksten echt een vertaalslag geven naar de doelgroep, zodat ze het begrijpen. En dat doet ze met zo veel passie en geduld, dat is onvoorstelbaar. Ze zijn ook gek op haar en ik ook.
(We horen de eerste collega weer over Anneke praten. We zien een overleg tussen de collega’s en één vrouw uit de groep die we eerder volgden).
Ze bereidt lessen ook voor en stuurt ons vlak voor de dinsdag ook een voorstel. Zullen we het zo doen? Nou, dat willen wij meestal wel zo. Zij zorgt echt voor structuur en continuïteit. Heel prettig om mee samen te werken.
Anneke ik vind het heel fijn om met jou samen te werken. En ik ben heel blij dat jij ons elke week bij de les houdt.
(De tweede collega van Anneke vertelt over Anneke terwijl we dames uit de groep zien die de flyers lezen. Ook zet iemand bekers met drinken neer).
Anneke ik heb diep respect voor jou, hoe jij jezelf hebt verdiept. En je passie en de inzet die je geeft. En de vriendschap die je geeft. En ik waardeer je enorm daarvoor. Dankjewel.
(Eén van de deelnemers komt aan het woord)
Dankjewel, voor alles wat jij doet voor mij.
(Beeldtekst: Onze mienskip kan niet zonder #StilleHelden. Daaronder het logo van De Friesland, het logo wordt groter en beeldvullend)
MUZIEK VAN DE FRIESLAND SPEELT DOOR TOT HET EINDE VAN DE VIDEO
Stille Helden verdienen een podium
Wij geloven dat mensen elkaar willen helpen gezond en vitaal te leven. Er voor elkaar zijn als dat nodig is. Vrijwilligers spelen hier een belangrijke rol in. Stille Helden zetten zich belangeloos in voor een ander én voor de gemeenschap. Wij delen graag hun verhaal én de boodschap: heb oog voor elkaar.
'De Friesland gelooft net als ik in de kracht van de mienskip. Vrijwilligers maken de mienskip een stukje mooier. Stuk voor stuk Stille Helden.' - Epke Zonderland