Premie

De veelgestelde vragen over de premie van De Friesland.

Veelgestelde vragen

Wat betaal ik aan premie en/of eigen risico?

Premie

Je huidige premie en nieuwe premie vind je op de pagina Mijn zorgverzekering op Mijn De Friesland. Wil je weten wanneer de premie van je rekening wordt afgeschreven of wanneer je een nota met een betaalverzoek ontvangt? Bekijk het in Mijn De Friesland bij betaalgegevens.

Eigen risico

Het verplichte eigen risico is € 385,- en is verplicht voor iedereen vanaf 18 jaar. Daarnaast kun je kiezen voor een vrijwillig eigen risico.

Declaratieoverzicht (DOV)

Maak je gebruik van zorg die valt onder het eigen risico? Dan wordt het eigen risico bij je in rekening gebracht. Je ontvangt hiervoor een declaratieoverzicht. Hierop staat hoeveel eigen risico er in rekening wordt gebracht en inhoudelijke informatie over de declaratie. 

Wanneer wordt mijn premie afgeschreven?

Standaard schrijven we de premie rond de 1e van de maand af. Liever een andere afschrijfdatum? Lees meer over het aanpassen van de afschrijfdatum. Bekijk in Mijn De Friesland  bij betaalgegevens wanneer we je premie afschrijven.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Pas je rekeningnummer aan in Mijn De Friesland bij betaalgegevens of neem contact op met ons. Bekijk onze contactgegevens.

Hoe kan ik mijn betaalwijze aanpassen?

Je betaalwijze pas je eenvoudig aan in Mijn De Friesland. Je kunt ook contact opnemen met ons. We helpen je graag.

Kan ik mijn betalingen op Mijn De Friesland inzien?

Ja, je kunt je betalingen inzien in Mijn De Friesland, bij Financieel Overzicht.

Kan ik ook korting krijgen op mijn premie?

Ja, dit is mogelijk bij halfjaar- en jaartaalbetaling van de premie. Ook is het mogelijk een korting te ontvangen, als je naast het verplicht eigen risico een vrijwillig eigen risico heeft.

Vooruitbetaling premie

Bekijk de korting bij het vooruitbetalen van de premie

Korting eigen risico

Wanneer je kiest voor een vrijwillig eigen risico naast het verplicht eigen risico heb je recht op korting.

Collectieve verzekering

De Friesland heeft afspraken gemaakt met veel werkgevers en ledenorganisaties, zoals natuurorganisaties en sportclubs. Lees meer over onze collectieve verzekeringen.

Kan ik zelf een (vooruit)betaling doen?

Nee, je kunt geen (vooruit)betaling doen. Je kunt alleen een betaling doen wanneer je een nota (rekening) van ons hebt ontvangen.

Hoe kan het dat mijn maandelijkse premie niet is afgeschreven?

Het kan zijn dat wij je maandpremie niet van je bankrekening kunnen afschrijven. Je bank weet wat de reden hiervan is. Neem contact op met je bank om de reden te achterhalen. Lees meer over opnieuw incasseren, de betalingsherinnering en wat je kunt doen als je collectief verzekerd bent.

Hoe kan ik mijn betaalwijze aanpassen naar automatische incasso?

Je betaalwijze pas je eenvoudig aan in Mijn De Friesland. Je kunt ook contact opnemen met ons. We helpen je graag.

Voordelen automatische incasso

  • Je betaalt altijd op tijd.
  • Je hebt geen omkijken naar je betalingen.
  • Niet eens met een incasso? Dan kun je zonder opgave van reden laten terugboeken.
  • Je helpt ons om minder papier te gebruiken en dat is minder belastend voor het milieu.

Zelf Bewust Polis

Bij een Zelf Bewust Polis is alleen automatische incasso mogelijk.

Ik heb mijn zorgverzekering opgezegd, waarom is er toch premie afgeschreven?

Je hebt je zorgverzekering bij ons opgezegd, maar wij schreven toch premie af. Hoe kan dat?

Je opzegging en de betalingsopdracht kruisten elkaar

  • Wij ontvingen je opzegging na het klaarzetten van de betaalopdracht
  • Wij betalen de premie aan je terug
  • We betalen het bedrag doorgaans binnen 5 werkdagen, maar uiterlijk binnen 10 werkdagen terug.
  • Je ziet in Mijn De Friesland wanneer je het bedrag van ons krijgt.

Als je de afschrijving terugboekt verrekenen wij dit met de uitbetaling

  • Wanneer wij de premie nog niet hebben uitbetaald, verrekenen wij het bedrag met je terugboeking
  • Als wij uitbetalen en je boekt het bedrag terug, moet je het te veel betaalde bedrag terugbetalen
  • Wij sturen je in dit geval een herinnering voor het bedrag dat dubbel is uitbetaald

Heb je een vraag?

(058) 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer