Second opinion

Staat u voor een belangrijke medische beslissing of twijfelt u aan de diagnose en wilt u graag de mening van bijvoorbeeld een andere medisch specialist, tandarts of orthodontist? Dan kunt u een second opinion aanvragen.
""

Wat is een second opinion?

Bij een second opinion geeft een andere deskundige dan uw behandelaar zijn of haar mening over uw diagnose of behandeling.

Hoe vraagt u een second opinion aan?

  1. Neem contact op met uw behandelaar.

    Bespreek de mogelijkheden voor een verwijzing  met uw behandelaar.

  2. Kies een andere behandelaar.

    U kunt na verwijzing van uw huidige behandelaar een second opinion vragen aan een tweede onafhankelijke behandelaar met hetzelfde specialisme.

  3. Vraag uw dossier op bij uw behandelaar.

    Bij een second opinion worden er geen nieuwe onderzoeken uitgevoerd. De behandelaar die de second opinion verricht maakt hiervoor gebruik van de informatie die aanwezig is in uw medisch dossier.

  4. Bespreek het advies.

    U keert vervolgens met de second opinion terug naar de oorspronkelijke behandelaar, die de regie over de behandeling houdt. Degene die een second opinion geeft, neemt de behandeling dus niet over. Daarom is het belangrijk dat u met uw eigen behandelaar bespreekt dat u een second opinion wilt vragen.

Vergoeding

Wilt u weten wat er binnen uw zorgverzekering vergoed wordt? 

Bekijk de vergoeding en voorwaarden

Heeft u vragen?

Bel voor informatie en persoonlijk advies over een second opinion op maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur met De Friesland via (058) 291 31 31.

Heeft u een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.2 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
540.400 klanten gingen u voor