Dat heeft de overheid besloten. Dit betekent dat iedereen die vitamine D gebruikt dat vanaf 2023 zelf moet betalen. De overheid bespaart hierdoor landelijk ongeveer 129 miljoen euro per jaar. Besparen is nodig om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden.
Zonder dat je arts het voorschrijft. Dit is een stuk goedkoper dan wanneer je het via de arts voorgeschreven krijgt. Voor de meeste vitamine D gebruikers vallen de kosten daarom gelukkig mee. Bij vergoeding uit de basisverzekering vallen de kosten onder het eigen risico. Daardoor betaal je tot 2023 deze kosten (meestal) zelf en ben je duurder uit dan wanneer je in 2023 de vitamine D zelf koopt bij de drogist of apotheek.