René kreeg snel hulp in het buitenland via Dokter Appke

De Friesland staat voor ‘goede zorg dichtbij’. Die belofte geldt ook wanneer je ver weg bent. Zo konden wij René van Duuren (54) helpen toen hij in Zuid-Marokko gezondheidsklachten kreeg.
René van Duuren poseert in oud gebouw
Binnen 24 uur had ik een video-call met een Nederlandstalige huisarts

René van Duuren

Met de camper overwinteren

Zodra het herfst wordt in Nederland gaat René het mooie weer achterna. ‘Ik heb een paar jaar geleden mijn zaak en mijn huis verkocht. Daar kwam een camper voor in de plaats. Dit voorjaar ben ik ermee naar Portugal en Zuid-Spanje gereden. Daarna besloot ik om Marokko te verkennen.

René krijgt keel- en slikklachten

De reis verloopt voorspoedig. Totdat René na een paar weken slik- en keelklachten krijgt. ‘Ik ben in Spanje nog naar een huisarts geweest. Die gaf mij wat tabletten. Maar deze hielpen niet, de klachten werden erger. Toen ik in Zuid-Marokko zat, begon ik mij écht zorgen te maken.

Je haalt je van alles in het hoofd’

Een nichtje van René kreeg eerder dat jaar de diagnose slokdarmkanker. Dit maakt hem extra onzeker. ‘Ik haalde mij van alles in het hoofd: zou ik misschien ook…? Ik wilde liever niet naar een lokale huisarts. Maar wat moest ik dan.., m’n reis afbreken? Ik besloot om via de app te informeren bij De Friesland.’

Binnen tien minuten een antwoord

De vraag van René komt bij het Online Team van De Friesland terecht. En binnen tien minuten krijgt hij antwoord. ‘Ze verwezen mij door naar Dokter Appke. Hier kon ik mijn zorgen voorleggen aan een verpleegkundige. Die regelde nog diezelfde avond een video-call met een huisarts.’

Een consult via de laptop

Via z’n laptop vertelt René over z’n klachten. De huisarts stelt enkele vragen en sluit slokdarmkanker al snel uit. ‘Door alle spanning ben ik waarschijnlijk mijn keel extra gaan schrapen. Dit zorgde voor irritatie.’ Na het consult is René een stuk relaxter. ‘In de dagen daarna verdwenen de klachten.’

Karen van Dijk zit aan haar bureau met haar laptop
Een vraag zoals die van René komt niet elke dag voorbij

Karen van Dijk | medewerkster Team Online De Friesland

Online Team helpt verzekerden

Een vraag zoals die van René komt niet elke dag voorbij, vertelt Karen van Dijk. Zij is één van de twaalf medewerkers van het Online Team, ‘De meeste vragen die wij via onze De Friesland-app of WhatsApp krijgen, gaan over financiën en polisvoorwaarden. Wij zitten elke werkdag klaar om verzekerden hierbij te helpen.’

Snel medisch advies via Dokter Appke

Maar, ook als het om zorginhoudelijke vragen gaat, weet het Online Team raad. Karen: ‘Dankzij de uitgebreide uitleg van René kon ik hem meteen doorverwijzen naar Dokter Appke. Via deze app kun je als verzekerde medische vragen voorleggen aan een verpleegkundige. Je krijgt dan snel advies.’

Met een gerust hart op reis

Begin mei keert René terug naar Nederland. Kerngezond. ‘Ik ben twee jaar verzekerd bij De Friesland. En ik heb niet eerder meegemaakt dat een zorgverzekeraar zo betrokken is. Dit stelt mij gerust voor mijn komende reizen. Fijn dat ik altijd en overal op De Friesland kan vertrouwen!’

Bij het Online Team zijn ze blij dat ze René verder konden helpen. Karen: ‘Mooi dat wij verzekerden, waar ze ook zijn, dankzij online media snel kunnen helpen. Dat is wat ons betreft ook een vorm van goede zorg dichtbij.’

Meer over Dokter Appke

Wil je meer weten over de rol van Dokter Appke bij gezondheidsklachten? Lees er over op onze pagina over Dokter Appke.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer