Wie zijn wij

Onze maatschappelijke en regionale verantwoordelijkheid reikt verder dan het verzekeren van zorg. Natuurlijk kun je bij ons terecht voor een goede zorgverzekering en kun je gebruik maken van zorg als je die nodig hebt. Maar we doen meer.

Een mienskip in beweging

We ondersteunen mensen om gezonde keuzes te maken. Dit doen we door aandacht te schenken aan

  • voeding
  • beweging
  • geestelijke gezondheid

We geloven in de kracht van een gemeenschap die elkaar ondersteunt. Daarom brengen we mensen met elkaar in verbinding.

Onze droom is om de meest gezonde en vitale mienskip (Fries voor gemeenschap) van Nederland te zijn. Zo houden we de regie over onze eigen gezondheid en houden we met z’n allen zorg betaalbaar en toegankelijk. Positieve gezondheid wordt dat genoemd. Want we willen er niet alleen voor je zijn als je zorg nodig hebt, maar ook om je te helpen zo vitaal en gezond mogelijk te leven.

Dankzij de ontwikkeling van nieuwe zorginitiatieven, het bevorderen van transparantie in het zorgaanbod en het verbeteren van de kwaliteit van zorg, vinden steeds meer consumenten, bedrijven en zorgaanbieders De Friesland. Onze basis ligt weliswaar in Friesland, maar we hebben inmiddels in elke Nederlandse gemeente verzekerden.

Kwaliteit van zorg

We werken samen met klanten en zorgaanbieders aan verdere verbetering van de kwaliteit van zorg. Met enquêtes onderzoeken we de behoeftes van onze klanten. Zo bieden we een beter en efficiënter zorgaanbod, afgestemd op de behoefte van onze klanten.

Gezondheid en preventie

Met veel aandacht voor Gezondheid en Preventie ondersteunen we jong en oud om gezonde keuzes te maken en samen in beweging te komen. Dit doen we bijvoorbeeld met projecten in wijken om jongeren meer te laten bewegen. Samen met natuurorganisaties organiseren we wandelevenementen en andere actieve groene projecten. We laten zien dat bewegen leuk is en nodigen iedereen uit om mee te doen.

Wonen en leefbaarheid

Met Wonen en Leefbaarheid ondersteunen we mensen om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Wij investeren in de ontwikkeling van (domotica) producten, diensten en apparatuur om de kwaliteit van leven te vergroten. Bijvoorbeeld met elektronische toepassingen voor dagelijkse zaken, zoals gordijnen open en dicht doen, alarmering of zorg op afstand.

Feiten en cijfers

  • Aantal verzekerden: 584.000
  • Marktaandeel Friesland: 55%
  • Aantal medewerkers: ca. 250     

Historie

Onze geschiedenis gaat ver terug in de tijd. Al aan het begin van de 19e eeuw ontstonden de eerste ziekenkassen: de voorlopers van de ziekenfondsen en later zorgverzekeraars. De geschiedenis van De Friesland begint in 1815 met de oprichting van het onderlinge zieken- en begrafenisfonds Regt door Zee. In de loop der tijd fuseren allerlei Friese fondsen en uiteindelijk ontstaat in 1990 De Friesland Zorgverzekeraar.

Onze historie ligt weliswaar in Friesland, maar inmiddels hebben wij in elke Nederlandse gemeente verzekerden. Maar met ongeveer 55% marktaandeel blijft Friesland een belangrijke thuisbasis.

We bepalen onze eigen koers

Sinds 1 januari 2012 maken we deel uit van het Achmea-concern. Eind 2017 is binnen Achmea de divisie De Friesland samengegaan met de divisie Zilveren Kruis. Hierdoor ontstond één zorgdivisie waarin naast de zorgverzekeringsactiviteiten van de merken Zilveren Kruis, Interpolis, ProLife, Avéro en OZF, nu ook die van De Friesland en FBTO vallen. Deze samenvoeging heeft geen gevolgen voor klanten. FBTO Zorg en wij blijven gewoon gevestigd in Leeuwarden.

De samenvoeging was nodig om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden. Een grote sterke organisatie is nodig om te investeren in de noodzakelijke zorgvernieuwing en te voldoen aan de nationale en internationale eisen die worden gesteld aan financiële instellingen.

We gaan door als merk met een zelfstandige koers binnen het Achmea-concern. Vanaf mei 2019 noemen we onszelf De Friesland, omdat we ons, naast zorg verzekeren, ook steeds actiever richten op vitaliteit en gezondheid.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer