Duurzame inzetbaarheid: van modewoord naar strategisch vraagstuk
Meer dan voorkomen van ziekte of uitval
Wie nu nog denkt dat duurzame inzetbaarheid alleen gaat over ‘voorkomen van ziekte of uitval’, mist de kern: het gaat om het versterken van medewerkers tijdens hun hele loopbaan.
Ik zie vijf duidelijke ontwikkelingen die de toekomst van werken bepalen.
1. Eigen regie is geen optie meer, maar een vereiste
Het tijdperk van top-down HR-beslissingen – oftewel: de baas bepaalt alles - is voorbij. Medewerkers willen meebeslissen over hun ontwikkeling, gezondheid en loopbaan. Organisaties die dit serieus nemen, geven niet alleen hulpmiddelen zoals een overzicht van keuzes en budgetten, maar ook het vertrouwen om die te gebruiken. Zonder dat laatste blijft het een lege huls.
Om mee te kunnen blijven doen, moet je blijven leren
2. Leren is geen luxe of extraatje, maar een must
Kennis verandert snel. Om mee te kunnen blijven doen, moet je blijven leren. Daarom is het belangrijk dat leren en ontwikkelen onderdeel zijn van het werk. Kleine leerstappen (microlearning), afwisselend werk (job rotation) en online leren helpen daarbij.
3. Amplitie: investeren voordat het misgaat
Vaak grijpt HR pas in als er iets fout gaat. Dat noemen we ‘brandjes blussen’. Het is beter om te investeren in werkplezier, gezondheid, vitaliteit en motivatie, zodat problemen voorkomen worden. Dat betekent een verschuiving van repareren naar versterken.
4. Hybride werken vraagt om nieuw leiderschap
Flexibel werken is fijn, maar vraagt een andere aanpak. Het is belangrijk om verbinding te houden en om te zorgen voor een gezonde werkplek (zowel fysiek als digitaal), en een goede balans tussen werk en privé. Dit is de kern van duurzame inzetbaarheid.
5. Data helpt, maar alleen vanuit vertrouwen
Data kan laten zien hoe het gaat met inzetbaarheid. Maar alleen als medewerkers snappen wat er wordt gemeten en waarom. Openheid zorgt voor vertrouwen.
Duurzame inzetbaarheid is iets voor de hele organisatie
Slotgedachte
Duurzame inzetbaarheid is niet alleen een thema voor HR, maar een strategisch vraagstuk voor de hele organisatie. Het is wat organisaties wendbaar en aantrekkelijk maakt. Wie hier nu in investeert, zorgt dat de organisatie klaar is voor de toekomst.