Doorgaan naar hoofdinhoud

Ervaringen van werkgevers

Hoe houdt u uw mensen gezond en inzetbaar? Hoe creëer ik draagvlak onder mijn personeel en hoe blijven mijn mensen gemotiveerd? Hylke van der Veen van AB Vakwerk, Sander Kersloot van Bentacera en Yvonne Tuinstra vertellen over hun ervaringen met vitaliteit en duurzame inzetbaarheid onder hun werknemers.

Ate Heeft u een vraag?

Hylke van der Veen, algemeen directeur AB Vakwerk

Hylke van der Veen, algemeen directeur AB Vakwerk

“De dialoog is het belangrijkste aspect van ons vitaliteitsbeleid”

De Friesland is vitaliteitspartner van AB Vakwerk met bijvoorbeeld het preventieprogramma Sterk te Werk en collectieve zorgverzekeringen. Daarnaast is De Friesland sponsor van AB Vakwerk Schaatsteam. Dat is niet toevallig. Van der Veen: “Marathonschaatsen vertegenwoordigt veel kernwaarden van AB Vakwerk en ondersteunt onze visie op vitaliteit. Het is doorzetten, vallen en opstaan. Daarom is het extra belangrijk om vitaal te blijven. AB Vakwerk  heeft een grote groep medewerkers in dienst die uiteraard allemaal ouder worden.” 

Hoe houdt AB Vakwerk deze mensen vitaal? Van der Veen: “Het begint met het doorleven van je visie, de overtuiging bij het management dat inzetbaarheid en welzijn essentieel zijn. Wij zijn een dienstverlenend bedrijf en dus moeten onze mensen gewoon lekker in hun vel zitten. Daarom hebben we een HR-programma met de focus op de toekomst, op duurzame inzetbaarheid. Met als onderdelen bijvoorbeeld preventieve spreekuren en preventief medisch onderzoek. Maar het allerbelangrijkste onderdeel is de dialoog. Door in gesprek te blijven met onze mensen, kunnen we op tijd oplossingen vinden.”

Sander Kersloot, Senior Personeelsadviseur, Bentacera

Sander Kersloot, Senior Personeelsadviseur, Bentacera

“Als je samen de regie pakt, kom je tot de mooiste ideeën”

Je kunt als werkgever allerlei zaken faciliteren, maar de mensen zelf moeten gemotiveerd zijn om de handschoen op te pakken. Als dat lukt is er een goede basis voor een succesvol duurzaam inzetbaarheidsbeleid. Dat is de overtuiging van Bentacera. 
Sander: “Wij kijken naar alle leeftijden, dus ook naar mensen die aan het begin van hun carrière staan. Door de aard van het werk hebben wij hier te maken met twee aspecten. In de eerste plaats doen onze mensen voornamelijk zittend hun werk. We kijken naar hoe we mensen in beweging krijgen en houden. Daarnaast hebben we vaak te maken met deadlines en stress. Dus willen we ook op mentaal gebied activiteiten aanbieden.”

Bentacera biedt medewerkers een divers pakket preventieactiviteiten. Van stoelshiatsu tot yoga en van sportclinics tot ‘ambitietrainingen’. Sander: “Samen met De Friesland kijken we naar mogelijkheden om ons aanbod gezonde activiteiten – nadrukkelijk ook gericht op stress- en burn-outpreventie – voor de hele organisatie zichtbaar en toegankelijk te maken. Jezelf goed leren kennen en zelf het belang van gezond werken inzien, zijn daarin essentiële stappen.”

Yvonne Tuinstra, Manager P&O, Smeding Groenten en Fruit

Yvonne Tuinstra, Manager P&O, Smeding Groenten en Fruit

“Maak er geen P&O feestje van, zorg voor draagvlak”

De belangrijkste tip als het gaat om vitaliteitsbeleid: zorg voor draagvlak en goede communicatie. Bij Smeding hebben ze er zelfs een interne denktank voor opgericht. Zestien medewerkers bedenken en organiseren allerlei gezonde activiteiten. 
Yvonne: “Via ons eigen vitaliteitsprogramma ‘Gezond & Vooruit’ bieden wij activiteiten waarmee mensen kunnen werken aan hun vitaliteit waardoor ze hun werk met veel plezier kunnen blijven doen. Sportactiviteiten – van mountainbiketochten tot zaalvoetbaltoernooien – bijvoorbeeld, maar ook een interne budgetcoach, een ergo coach die adviseert over de juiste werkplekinrichting en inwerkbuddies die collega’s tiladvies geven vanaf de eerste werkdag.”

Belangrijk voor het welslagen van een vitaliteitsbeleid is de samenwerking met externe partijen. Yvonne vervolgt: “Wij hebben De Friesland om met ons mee te denken. Vanuit een gezamenlijk belang inspireren we elkaar. Vorig jaar hebben we samen nog zo’n 40 bedrijven hier uitgenodigd om aan te tonen dat zo’n vitaliteitsbeleid écht kan werken. Ook draagvlak is een succesvoorwaarde. Zorg voor ambassadeurs. Dan komt het plan vanzelf tot leven.”

560.000 klanten

568.000 klanten

De Friesland heeft 568.000 klanten.


Klanten geven een 8.3

Een 8.3 voor Klantcontacten

Klanten geven een 8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekeringen.