Geluk zit ‘m ook in goede zorg

Artikel
06-04-2023
2 min

‘Stoer pap. Dat kun jij wel!’ Dat was de reactie van m’n kinderen op het nieuws dat ik vanaf 1 april directeur van De Friesland mag zijn. Om daarna gewoon weer over te gaan tot de orde van de dag. Lekker nuchter. Wel fijn om ook vanuit het thuisfront het vertrouwen te krijgen. Want, hoewel ik veel zin heb in dit avontuur, weet ik dat we voor grote uitdagingen staan: als samenleving, zorgsector én zorgverzekeraar.

Onder een vergrootglas

Als verzekeraar liggen wij eigenlijk altijd onder een vergrootglas. Zorgpremies die stijgen, soms moeizame contractonderhandelingen met zorgaanbieders: er wordt kritisch naar ons gekeken. Terecht. Wij zijn de partij waaraan honderdduizenden mensen elke maand hun premies toevertrouwen. En élke verzekerde, mag van ons verwachten dat wij zijn of haar belangen zo goed mogelijk behartigen.

Steeds ingewikkelder

Daarom wil ik ook laten zien dat wij er alles aan doen om de zorg voor onze leden betaalbaar, toegankelijk en kwalitatief goed te houden. Maar dat die missie steeds ingewikkelder wordt. De uitdagingen waarvoor wij – en de hele zorgsector – staan, zijn enorm. Zorgkosten en lonen in de zorg die stijgen, schaarste aan vakbekwaam zorgpersoneel. Het feit dat we met elkaar gemiddeld steeds ouder worden en dus steeds meer zorg nodig hebben.

Goede zorg draagt bij aan geluk

Uit onderzoek van het Fries Planbureau weten we dat Friesland, samen met andere delen van Noord-Nederland, tot de gelukkigste regio’s van ons land behoort. Opvallend. We hebben dan wel niet de hoogste inkomens, we hebben het wel goed met elkaar. Dit is mede te danken aan de ruimte, de schone lucht, een sterke mienskip. Maar, toegang hebben tot goede zorg draagt ook bij aan dat geluksgevoel. Dat is iets dat waar we ons sterk voor moeten blijven maken.

Mooi Berger dat jou directeur binne. Maarre, hoe zit ‘t met die wachtlijst waar ik al tijden op sta?

Bewustwording

En ja, dit gaat over de inkoop van zorg, tarieven en kwaliteitsafspraken, over zorginnovatie. Maar dat is niet het enige. Het zal steeds vaker gaan over de verantwoordelijkheid die jij en ik zelf hebben. Over de vraag hoe wij gezonde jaren kunnen winnen. Zodat wij gezonder oud worden en minder zorg nodig hebben. Want, dat gaat écht een van de sleutels zijn om de zorg betaalbaar én kwalitatief goed te houden.

Ook voor volgende generaties goede zorg

Dit zijn lastige onderwerpen. Want…, wat is een gezonde leefstijl? Mag je daar überhaupt iets van vinden of op sturen - iemand mag toch zeker zelf weten welke keuzes die maakt…? Maar, het zijn wel vragen die gesteld moeten worden, waar we het over moéten hebben. Al was het maar om ervoor te zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen ook verzekerd blijven van goede zorg dichtbij. Dat is een uitdaging waarmee ik samen met mijn collega’s aan de slag wil.

Notabelen richtten De Friesland op

En deze opgave past ons als een jas, is zelfs onderdeel van ons DNA. Ruim tweehonderd jaar geleden werd De Friesland opgericht door een groep Friese notabelen. Zij vonden dat zorg voor iedereen beschikbaar en bereikbaar moest zijn. En daar moeten we naar blijven streven, ook in deze tijd. Dit begint wat mij betreft door, als belangenbehartiger van al die honderdduizenden leden, midden in de samenleving te blijven staan.

Aan dat laatste mag je mij zeker houden. Zo ook de man die mij onlangs op straat in het stadsfries aansprak. ‘Mooi Berger dat jou nou directeur binne. Maarre, hoe zit ut met de wachtlijst waarop ik sta? Ik kom maar niet aan de beurt…’ Ik vertelde hem dat De Friesland wachtlijstbemiddeling biedt. Heel vaak kunnen zij helpen om die wachttijd aanzienlijk te verkorten. Ook dat is een manier om elkaar, samen, verder te helpen.

Cid

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer