Leefstijl en cholesterol

Je leefstijl aanpassen, dat doe je niet zomaar even. Het gaat erom gezondere keuzes te maken. En niet één keer, maar iedere dag weer. Hoe doorbreek je patronen die je al je leven lang hebt? Wat moet je ervoor doen en wat moet je ervoor laten? En wat levert het je uiteindelijk op? We vroegen het Giem.

Over Giem

Giem is 64 jaar en woont in Achlum. Ze is beeldend kunstenaar, werkt als onderwijsassistent en geeft kooklessen op een basisschool. Haar hobby’s zijn reizen, sporten, tuinwerk, koken en breien. Als bezige bij zit ze nooit stil. Toen bleek dat het cholesterol van Giem te hoog was, is ze erg geschrokken en besloot ze hier zelf mee aan de slag te gaan.

Waarom wilde je je leefstijl veranderen?

Mijn cholesterolwaarden waren veel te hoog en daar schrok ik behoorlijk van. Ik kom uit een familie met hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en cholesterol. Mijn ouders, zus en al mijn broers hebben daarmee te maken gehad, met soms dodelijke afloop. Ik wilde hen niet achterna gaan en heb jaren geleden uit voorzorg een hartkatheterisatie aangevraagd. Daarbij kon ik zelf zien hoe mijn hart was. Dat bleek gelukkig heel gezond te zijn.

Wat werkt voor jou?

Na de uitslag van mijn hoge cholesterol, ben ik zelf drastisch aan de gang gegaan met voeding. Twee maanden lang heb ik elke dag alleen verschillende groentes, salades, olijfolie en veel vis gegeten. Géén snackjes of tussendoortjes… maar met als beloning wel 2 kleine glaasjes witte wijn. Daarnaast zwem ik iedere week 40 baantjes in 35 minuten, fiets ik 45 km, loop ik minimaal 10 km, doe ik iedere dag na het opstaan de Chinese bewegingsleer Qigong en 2 keer per week yoga. Het resultaat was verbluffend. Ik kwam uit de risicozone en mijn cholesterol was meer dan goed. Mijn huisarts viel om van verbazing; hoe had ik dat zonder medicatie klaar weten te spelen?

Mijn cholesterolwaarden waren veel te hoog en daar schrok ik behoorlijk van

Ben je er nog elke dag bewust mee bezig?

Aangezien ik ook uit een familie kom die van lekker eten houdt, is dat mij met de paplepel ingegoten. Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar de oosterse en mediterrane keuken. Ik houd mij nu niet zo streng meer aan dat dieet, maar ik weet dat als het weer te hoog is, ik er zelf wat aan kan doen. Het sporten gaat wel onverminderd door!

Wat heeft het je opgeleverd?

Dat ik zelf heel goed in staat ben om mijn cholesterol zonder medicatie omlaag te brengen. Dat geeft mij ook heel veel energie.

Wat wil je anderen meegeven die aan de slag willen met hun leefstijl?

Eet gezond, gevarieerd en lekker. Het leukste is samen met anderen! Hou je lichaam in conditie, sport regelmatig en ga vooral veel naar buiten. Zo houd je je geest, hart en lichaam jeugdig!

Wil je meer tips en inspiratie voor een gezonde leefstijl?

Lees dan ons magazine Leve je leefstijl. 

Download het leefstijl magazine (pdf, 1 MB)

 

Gerelateerde artikelen

Lees interview met Erik Scherder

Beweeg voor je brein

Neuropsycholoog Erik Scherder (1951) is breinwetenschapper in hart en nieren. We praten met hem over het belang van bewegen.
Meer over stress en voeding

Eet je stress weg

Stress en voeding hebben invloed op elkaar. Mascha Perquin is voedingsdeskundige en vertelt ons hoe het zit en wat je er zelf aan kunt doen.
Lees het interview met Hanno Pijl

Je leefstijl als medicijn

Hanno Pijl pleit al jaren voor een nieuw zorgsysteem dat meer gericht is op preventie.
Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
607.300 klanten gingen u voor