Hoeveel water moet u nu écht drinken?

Water drinken is gezond en zeker op een zomerse dag geen overbodige luxe. Dat weten we allemaal. Maar hoeveel water drinken is genoeg en hoe zit dat op reis? Wij zetten het voor u op een rij.

Tankmoment

Water drinken hebben we allereerst nodig voor een goede vochtbalans. De richtlijn van 1,5 tot 2 liter per dag geeft ons ook meer energie, vermindert hoofdpijn, voert fijn de gifstoffen uit het lichaam en zorgt voor een goede huidconditie. Voordat u zich vastklampt aan die bekende 8 glazen per dag: de benodigde hoeveelheid verschilt per persoon.

Doe de check

Naast water zijn thee, koffie, melk en sapjes ook opties om de vochtbalans op peil te houden. Uw gewenste drinkgedrag is afhankelijk van tal van factoren, zoals leeftijd, gewicht, of u veel sport, uw eetpatroon en de temperatuur buiten.

Maar hoeveel water drinken is genoeg en hoe zit dat op reis? Wij zetten het voor u op een rij.

Als u op een dag fanatiek sport heeft u uiteraard meer water nodig, omdat u veel vocht verliest. Feit: wat u verliest moet u weer aanvullen. Wanneer u weinig beweegt en in koele ruimtes verkeert heeft u minder nodig. Daarbij kunnen zwangere vrouwen ook meer slokken gebruiken en als er borstvoeding wordt gegeven is 2 tot 2,5 liter per dag aan te bevelen.

Wanneer u veel zout en eiwitten eet, is de kraan regelmatig opendraaien ook een goed idee. Inkoppertje: alcohol heeft een vochtuitdrijvend effect, dus hou hier rekening mee. Heeft u op reis iets verkeerds gegeten met veel toiletbezoekjes als gevolg? Goed bijtanken! Hoe kunt u checken of u genoeg hydrateert? Er zijn twee belangrijke drink checkmomenten:

  1. Drinken vóór de dorst 
    Als we op een drukke werkdag, op het strand of tijdens het tuinieren een droge mond krijgen, geeft ons brein een seintje en drinken we vlug een glas water. Ai! Eigenlijk is het dan al te laat, want als u dorst heeft, bent u reeds al 1 à 2 procent uitgedroogd. Het klinkt misschien gek en we beseffen het ons vaak niet, maar het is dus een feit dat we altijd een beetje uitgedroogd zijn. Juist in de zomer geldt daarom het waterdrink-motto: geen dorst, tóch drinken.  Zo verlaagt u ook de kans op nierstenen en een urineweginfectie.
  2. Plaspauze 
    Is de kleur van uw urine donker? Dan houdt uw lichaam water vast, waardoor uitdroging op de loer ligt. U drink dan dus te weinig. Een licht kleurtje is dus beter.

Gerelateerde artikelen

Bekijk onze favoriete smaakwaters

3 smaakwaters

De bekende karaf water op tafel tijdens de BBQ of picknick opleuken? 3 tips met vers fruit en kruiden.
Het recept voor frisse venkelsalade

Frisse venkelsalade met appel

Dat een salade niet traditioneel groenvoer hoeft te zijn, bewijst deze lekkere venkelsalade.
Het recept voor pompoensoep

Pittige pompoensoep

Pompoenen zijn vrij groot. Handig! U kunt soep maken voor de avond en heeft meteen genoeg voor de lunch.
Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.2 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
550.450 klanten gingen u voor