Hoe vaak kom je buiten?

Frisse lucht, lekker bewegen en tot rust komen. Nederlanders zijn graag buiten. Maar ook zijn we allemaal erg druk met van alles en nog wat. Waar haal je de tijd vandaan? Soms is het lastig om regelmatig naar buiten te gaan. Drie handige tips voor jou.

1. Zoek een buitenactiviteit die bij je past

Kijk naar een buitenactiviteit waarvan je blij wordt. Je kunt beginnen met een wat rustige buitenactiviteit zoals wandelen of fietsen. Deze buitenactiviteiten worden niet voor niets steeds populairder. Wandelen is erg laagdrempelig en de kans op blessures is klein. Bovendien zie je er nóg vitaler uit. Je verbrandt meer calorieën met een goede wandeling dan met een kwartier hardlopen.

2. Zorg goed voor jezelf 

Door meer naar buiten te gaan zorg je goed voor jezelf. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dit eigenlijk? Buiten zijn vermindert stress en depressiviteit. Heb je ook wel eens ‘slechte dag’? Maak dan een wandeling. Je zult zien dat het je een mentale boost geeft. Dat blijkt ook uit recent onderzoek van Wageningen Universiteit en Staatsbosbeheer in samenwerking met Bever. En wil je ook nog eens creatiever en gelukkig worden? Door veel buiten te zijn, werk je efficiënter en houd je meer tijd over voor leuke dingen.

3. Neem je kinderen mee 

Buiten spelen, ravotten in de tuin en lekker vies worden. Voor kinderen is buiten spelen belangrijk. Het maakt ze fitter en ze doen meer vitamine D op. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die veel buiten spelen beter scoren op tests op school. Ook luisteren ze beter en blijken ze socialer te worden. Maak een heerlijke boswandeling en neem je kinderen mee. Leuke tip: doe een speurtocht. Dat maakt de wandeling een stuk interessanter voor ze. Lekker in beweging maar ook nog eens supergezellig.

Mensen die veel buiten zijn, voelen zich gezonder en komen minder bij de huisarts.

Wist je dat?

…de kleur groen een positief effect op ons heeft? Hoe groener je woont, hoe langer je leeft. Mensen die veel buiten zijn, voelen zich gezonder en komen minder bij de huisarts. Het is nogal een uitspraak, maar het proberen waard. Toch?

Gerelateerde artikelen

Het verhaal van meneer Habraken

De generatietuin

De generatietuin van meneer Habraken zorgt voor verbinding tussen jong en oud. Iedereen mag ervan genieten.
Check of je genoeg hydrateert

Hoeveel water drink jij?

Water drinken is gezond en zeker op een zomerse dag geen overbodige luxe. Maar hoeveel water drinken is genoeg?
Lees meer over deze sportlessen

Meer Bewegen voor Ouderen

Mevrouw Bootsma-Dijkstra is zo vlug als water en met 77 jaar 1 van de oudste juffen. Haar les? Meer Bewegen voor Ouderen.
Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
607.300 klanten gingen u voor