Hoe houd je het vol?

Ben je in januari begonnen met goede voornemens? Een goed begin is het halve werk! Maar het is vaak lastig om vol te houden. Met deze tips van de Thuisarts omzeil je valkuilen en blijf je op de goede weg. Ook als je toch een keer zwicht voor de verleiding.

Tip 1 Sta stil bij waarom en waarvoor je het doet

Ga op zoek naar de motivatie die van binnenuit komt. Die aangeeft wat je echt belangrijk vindt in het leven. Waar krijg je energie van? Waarom wil je jouw leefstijl veranderen en wat hoop je ermee te bereiken? En wat weerhoudt je ervan om een start te maken met een gezonde(re) leefstijl?

Tip 2 Houd het behapbaar

Je hebt de meeste kans van slagen als je jezelf realistische en haalbare doelen stelt. Je gaat ook niet in 1 keer een marathon lopen. 10 kilo afvallen in een maand is net zo onrealistisch en ook nog eens ongezond. Werk met mijlpalen om stap voor stap naar je einddoel toe te werken. Vier je tussentijdse successen en beloon jezelf.

Tip 3 Vraag je omgeving om steun

Vertel vrienden, collega’s en familie over je behaalde successen. Dat motiveert om verder te gaan. Ze kunnen je helpen als je het even heeft en het lastig vindt om door te gaan. Ook kunnen ze je helpen door jou niet in de verleiding te brengen. Bijvoorbeeld door niet in je buurt te roken of ongezonde dingen in huis te halen.

Je hebt de meeste kans van slagen als je jezelf realistische en haalbare doelen stelt

Tip 4 Ken je valkuilen en verzin een list

Ongezonde gewoontes zijn vaak gekoppeld aan bepaalde situaties. De vrijdagmiddagborrel met collega’s bijvoorbeeld. Er zullen dus zeker momenten komen waarop je weer verlangt naar een sigaret, een vette hap of een stevige borrel. Dan is het goed om te herkennen hoe dat komt. Bedenk ook dingen die je afleiden op zulke momenten. Loop naar buiten, ga de planten water geven of zet een pot thee. Wat voor jou maar helpt!

Tip 5 Gun jezelf af en toe een baaldag

De wereld vergaat niet als je een keertje de fout ingaat. Gedragsverandering zonder momenten van terugval bestaat niet. Laat je hier dus niet teveel door ontmoedigen. Het gaat erom de draad daarna weer op te pakken. Zie terugval als een leermoment. Zodat je de volgende keer de signalen herkent en hierop in kunt spelen.

Wil je meer tips en inspiratie voor een gezonde leefstijl?

Lees dan ons magazine Leve je leefstijl. 

Download het leefstijl magazine (pdf, 1 MB)

 

Gerelateerde artikelen

Bekijk de apps en tools

Handige gezondheidsapps

We delen 7 apps en online tools die je helpen bij het verbeteren en volhouden van een gezonde leefstijl. 
Lees het interview met Hanno Pijl

Je leefstijl als medicijn

Hanno Pijl pleit al jaren voor een nieuw zorgsysteem dat meer gericht is op preventie.
Bekijk de mogelijkheden

Wil je stoppen met roken?

Goed bezig! Je hoeft het niet alleen te doen. Hulp bij stoppen met roken wordt vergoed vanuit je basisverzekering. 
Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
607.300 klanten gingen u voor