Eet je stress weg

Stress en voeding hebben invloed op elkaar. Wist je dat stress impact heeft op je spijsvertering en dat je meer buikvet opslaat als je veel stress hebt? Heel vervelend natuurlijk. De vraag is dan ook: hoe eet je jezelf uit de stress? Mascha Perquin is voedingsdeskundige en vertelt ons hoe het precies zit.

Is stress ongezond?

Korte stress is heel gezond! Het houdt je scherp en alert en geeft je focus als je die nodig hebt. Denk maar aan een situatie waarin je bijvoorbeeld zenuwachtig bent voor een belangrijke bijeenkomst of net op tijd voor een bus wegspringt bij het oversteken. Langdurige stress is wel ongezond en veroorzaakt veel klachten. Dan is het verschil tussen het ‘moeten’ en het ‘kunnen’ te groot.

Stress en voeding

Je darmen zijn een belangrijke spil in je (emotionele) weerbaarheid. Denk maar eens aan waar je stress voelt: heb je weleens een knoop in je maag? Die zit niet in je hoofd toch? Of denk nog even terug aan dat zenuwachtig zijn. Waar voel je dat? Het werkt bij mij bijvoorbeeld op mijn darmen. Ik moet dan altijd nog even naar de wc. Je darmen zijn erg gevoelig en communiceren steeds met je hersenen.

Hormonen

Belangrijke hormonen, zoals serotonine (geluks- en knuffelhormoon), worden aangemaakt in je darmen en niet in je hersenen! Cortisol speelt natuurlijk een belangrijke rol. Bij stress geeft je lichaam je een stoot cortisol cadeau om de stress te kunnen verlagen. Dat is fijn want het geeft een boost aan je energie. Maar langdurig cortisol aanmaken is niet goed en het zorgt voor vetopslag in de buikzone.

Belangrijke hormonen, zoals serotonine (geluks- en knuffelhormoon), worden aangemaakt in je darmen en niet in je hersenen!

Effecten van stress

Als je lichaam druk is met de bestrijding van stress, laat het andere systemen in je lichaam even buiten beschouwing. Zo neem je minder voedingswaarde op als je stress hebt en haalt je lichaam dus letterlijk minder vitamines uit bijvoorbeeld een sinaasappel dan wanneer je ontspannen bent. Ook de schildklierfunctie vertraagt en dat leidt tot een langzame stofwisseling en meer vetopslag. Daarnaast laat je lichaam ook nog eens (gezonde) darmbacteriën gaan en dat is zonde.

Welke voeding werkt

Als je last hebt van stress, moet je dus juist extra gezond eten. Helaas is er geen heilige graal. Een gezonde leefstijl is een combinatie van bewegen, gezond eten en ontspanning. En je bent gebaat bij een vast dagritme. Daar worden je hormonen blij van! Onze beste tips:

  • Eet vooral gevarieerd en gezond en eet veel vezels. Vezels zitten in volkoren producten en ook veel in peulvruchten en groente en fruit.
  • Gebruik ook lekker veel verse kruiden (zoals peterselie en basilicum) en specerijen (bijvoorbeeld gember en kurkuma). Die bevatten vaak veel antioxidanten.
  • Zorg voor voldoende vitamine C (bijvoorbeeld in sinaasappels of paprika).
  • Eet Omega 3 om de productie van Cortisol te verminderen. Omega 3 vind je onder andere in vette vis (zoals zalm en makreel) en walnoten.
  • Eet langzame koolhydraten. Veel mensen eten tegenwoordig koolhydraatarm omdat ze willen afslanken, maar koolhydraten helpen bij de aanmaak van het gelukshormoon serotonine. Je vindt ze in zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood, maar ook in groente, fruit en zuivelproducten.
  • Magnesium helpt om spierspanning tegen te gaan en is ondersteunend aan melatonine. Magnesium is onder andere te vinden in chocola, bananen, zonnebloempitten, sesamzaad en parmezaanse kaas.

Op zoek naar inspiratie?

Op onze community Wijs met je spijs vind je leuke blogs, kookvideo's en recepten om lekker en gezond te eten.

Meld je aan op Doe je mee?

Gerelateerde artikelen

Lees het verhaal van Bea

De Mantelzorglijn

Hoe kan de Mantelzorglijn u helpen? Bea de Jong vertelt meer over haar werk bij de Mantelzorglijn.
 Bekijk de verlofregelingen

Mantelzorg en verlof

Bent u een werkende mantelzorger? We geven uitleg over de verschillende verlofregelingen.
Tips voor mantelzorg en werk

Mantelzorg en werk

Fulltime werken én voor iemand zorgen is zwaar. We geven 3 tips om werk en mantelzorg makkelijker te combineren.
Independer score 8.1 klantwaardering op Independer
8.2 in de KlantenMonitor Zorgverzekering
550.450 klanten gingen u voor