Coronavirus

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. Dit kan gevolgen hebben voor uw reis-en/of annuleringsverzekering. Hierbij een aantal tips die u mogelijk kunnen helpen.

Tips

  • Volg altijd de instructies van lokale autoriteiten op.
  • Volg ook het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied.
  • Ook op Autoriteit Consument & Markt vindt u actuele informatie over uw reisrechten.  
  • Houd contact met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds meldt dat er geen garantieregeling is als het gaat om ziektes of epidemieën. Meer informatie over het Calamiteitenfonds

De Friesland Alarmcentrale

Zit u in het buitenland en heeft u hulp of advies nodig? Bel De Friesland Alarmcentrale op +31 58 212 02 12. Zij helpen u graag verder.

Meest actuele informatie

Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied.

Op onze eigen website houden wij u op de hoogte van de belangrijkste vragen omtrent uw zorgverzekering en het coronavirus.

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Vakantie naar landen met code geel

Code geel betekent dat u naar deze landen mag reizen, maar dat u op veiligheidsrisico’s moet letten.  

Q: Ik boek een reis (vertrekdatum na 15 juni) naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit. Vallen de extra reis- en verblijfskosten en hulpverlening dan onder de dekking? 

A: Ja, dit is verzekerd op de reisverzekering van De Friesland. 

Q: Ik boek een reis (vertrekdatum na 15 juni) naar een ‘veilige’ bestemming. Het coronavirus breekt weer uit en ik word ziek. Zijn de medische kosten verzekerd? 

A: Ja, als u de module Medische Kosten heeft afgesloten zijn deze kosten verzekerd. vanuit uw reisverzekering. Vanuit uw zorgverzekering vergoeden wij de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Het verplichte eigen risico van maximaal € 385,-. Daarnaast kan er ook aanspraak worden gedaan op het vrijwillig eigen risico. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering van uw zorgverzekering of als u de module medische kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

Q: Ik heb mijn reis al vóór de corona-uitbraak geboekt en vertrek na 15 juni. Hoe zit het dan met dekking op mijn reisverzekering? Vallen dan de extra kosten wel onder de dekking, ook als het land op slot gaat? 

A: Ja, dit is verzekerd op de reisverzekering van De Friesland. Ook wanneer u eventueel gerepatrieerd moet worden, zijn deze kosten verzekerd. Uiteraard moet repatriëring praktisch wel uitvoerbaar zijn. Let op: neem altijd contact op met De Friesland Alarmcentrale! 

A: De reisorganisatie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Als deze niet kan worden uitgevoerd, wordt u door de organisatie gecompenseerd (vouchers). 

Kan de reis wel worden uitgevoerd maar u wilt zelf annuleren? Dan worden de annuleringskosten alleen vergoed als u de aanvullende dekking 'Extra annuleringsredenen' vóór 24 februari 2020 heeft afgesloten. Hierbij geldt een eigen risico van € 150,-. 

Vakantie naar landen met code oranje en rood

  • Code oranje betekent dat u alleen naar deze landen mag reizen als het noodzakelijk is.
  • Code rood betekent dat u niet mag reizen naar deze landen.  
  • Bij een oranje of rood reisadvies is uw reisverzekering alleen geldig voor gebeurtenissen die niet door corona veroorzaakt zijn.

Q: In sommige landen worden de beperkende maatregelen omtrent het coronavirus wat versoepeld. Ik overweeg daarom een reis te boeken naar het buitenland. Krijg ik de kosten vergoed als er tegen die tijd toch nog beperkingen zijn waardoor de heen- of terugreis niet volgens planning kan plaatsvinden? 

A: Algemeen geldt dat een verzekering alleen uitkeert als zich een onvoorziene gebeurtenis voordoet. Boekt u nu een reis? Dan is de kans groot dat deze niet of niet helemaal volgens plan uitgevoerd kan worden. Er is - in de meeste gevallen - dus geen sprake zijn van een onvoorziene gebeurtenis. Dit betekent dat eventuele schade of andere kosten voor uzelf zijn. Houd hier rekening mee als u nu een reis voor de komende maanden boekt. 

Q: Stel, ik boek nu een buitenlandse (pakket)reis via een reisorganisatie. Tegen de tijd dat ik vertrek, wordt de reis geannuleerd door de reisorganisatie. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?  

A: Nee. Als uw reis door de reisorganisatie wordt geannuleerd, moet uw reisorganisatie ook zorgen voor een alternatief of compensatie. Neem in dit geval contact op met uw reisorganisatie.

Q: Stel, ik boek nu een buitenlandse (pakket)reis via een reisorganisatie, maar tegen de tijd dat ik zou vertrekken blijkt dat er in het betreffende land nog veel beperkende maatregelen zijn. Ik wil mijn vakantie daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?  

A: Nee, dit is geen gedekte annuleringsreden. Ook niet als u de aanvullende dekking Terrorisme & Natuurrampen heeft meeverzekerd. Met deze aanvullende dekking bent u weliswaar gedekt bij uitbraak van een besmettelijke ziekte, maar alleen als dit ten tijde van het boeken van de reis niet te voorzien was.

Q: Ik wil een buitenlandse accommodatie boeken. Stel dat ik niet in het betreffende land kan komen vanwege inreisbeperkingen onderweg. Krijg ik de annuleringskosten dan vergoed? 

A: Nee. Als op het moment van het boeken van de reis redelijkerwijs te voorzien is dat u de accommodatie niet kan bereiken, is er geen sprake van een onvoorziene gebeurtenis. De annuleringskosten zijn dan voor eigen rekening.  

Q: Tijdens mijn buitenlandse vakantie worden de grenzen opnieuw gesloten. Ik moet daarom langer in het buitenland verblijven waardoor ik extra kosten maak. Krijg ik deze kosten vergoed op mijn reisverzekering? 

A: Nee. Extra reis- of verblijfskosten in verband met reisbeperkingen zijn niet gedekt. 

Belangrijkste vragen over uw annuleringsverzekering

Hieronder vindt u de belangrijkste vragen over uw annuleringsverzekering bij De Friesland.

Q: Ik heb zelf een verblijf geboekt op een camping/vakantiepark/airbnb of hotelaccommodatie. Maar door de beperkende maatregelen is deze niet of beperkt beschikbaar. Wat moet ik nu doen? 

A:

  1. Informeer bij de organisatie of u de boeking (kosteloos) kan annuleren.
  2. Als de boeking niet kosteloos kan worden geannuleerd, dan wordt vaak een alternatief aangeboden (andere periode)
  3. Als u geen gebruik wilt of kunt maken van het alternatief, geef dit dan door aan de betreffende accommodatie. U ontvangt van hun dan een factuur voor de annuleringskosten. 

Q: Worden de annuleringskosten vergoed op mijn annuleringsverzekering?

A: Ja, de annuleringsverzekering van De Friesland vergoedt de annuleringskosten als de accommodatie niet beschikbaar is.

Q: Ik heb een (pakket)reis geboekt. De reisorganisatie heeft deze (nog) niet geannuleerd. Maar ik wil de reis vanwege de uitbraak van het virus zelf annuleren. Worden de annuleringskosten vergoed op mijn annuleringsverzekering? 

A: Wij adviseren u om contact op te nemen met uw reisorganisatie. De kans is namelijk groot dat uw reis alsnog wordt geannuleerd. Dan krijgt u een voucher die u later kunt gebruiken om een nieuwe reis te boeken.

Wilt of kunt u niet wachten op een besluit van de reisorganisatie? Dan kunt u natuurlijk altijd zelf de reis annuleren. Afhankelijk van de voorwaarden van de reisorganisatie moet u dan wel annuleringskosten betalen.

Deze kosten worden vergoed op uw annuleringsverzekering, als u de aanvullende dekking Extra Annuleringsredenen vóór 24-02-2020 heeft afgesloten. U kunt de schade online melden

Q: Ik heb een pakketreis geboekt. Mijn reisorganisatie heeft deze reis geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen, maar daar wil of kan ik geen gebruik van maken. Kan ik de reis zelf annuleren en vergoedt de annuleringsverzekering dan de annuleringskosten? 

A: Nee. Als uw reisorganisatie uw reis heeft geannuleerd dan mogen zij u ter compensatie een voucher aanbieden. Deze voucher kunt u tot een jaar na uitgifte gebruiken voor een nieuwe reis. Maakt u binnen dat jaar geen gebruik van deze voucher? Dan moet uw reisorganisatie alsnog de door u betaalde kosten terugbetalen. Neem hiervoor contact op met uw reisorganisatie. 

Q: Mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij heeft mijn reis geannuleerd. Maar nu kan ik ook geen gebruik meer maken van los geboekte accommodaties of huurauto etc. Wat moet ik nu doen?

A:

  1. Waarschijnlijk heeft u een voucher ontvangen met het bedrag wat u heeft aanbetaald;
  2. Maakt de (aan)betaling - van de los geboekte zaken - geen deel uit van de voucher? Neem dan contact op met de accommodatie of uw verhuurbedrijf en vraag of u deze kosteloos kunt annuleren;
  3. Kan dit niet? Vraag dan om een factuur met de annuleringskosten. 

Q: Worden de annuleringskosten vergoed op mijn annuleringsverzekering?

A: Ja, de annuleringsverzekering van De Friesland vergoedt de annuleringskosten als de accommodatie niet beschikbaar is. 

Q: Ik heb een reis geboekt naar een land waar ik wel naar toe kan of mag maar ik moet de eerste twee weken in quarantaine? Kan ik mijn reis annuleren? 

A: Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. 

Q: Ik heb wegens de uitbraak van het coronavirus op mijn vakantiebestemming mijn vakantie afgebroken. Worden de niet genoten vakantiedagen vergoed? 

A: Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd als u deze dekking heeft afgesloten vóór 24 februari 2020.

Q: Ik ben besmet met het virus en wil mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis? 

A: Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden. 

Q: Binnen mijn familie (1e of 2e graad) is iemand besmet geraakt met het virus. Hierdoor wil ik mijn reis annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis? 

A: Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden. 

Q: Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar het concert is geannuleerd vanwege besmettingsgevaar. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering? 

A: Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de organisatie. 

Q: Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar ik ben besmet met het virus en kan daardoor niet naar het concert. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering? 

A: Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden. 
Q: Ik ben/was tijdens mijn vakantie in het buitenland in quarantaine gesteld. Kom ik in aanmerking voor een vergoeding? 

A: Ja, omdat dit een bijzondere situatie is stellen wij een verblijf in quarantaine gelijk aan een ziekenhuisopname. U komt voor een dagvergoeding in aanmerking als de quarantaine verplicht was omdat u in een hoog risicogebied verbleef of omdat u mogelijk in contact bent geweest met besmette personen.   

Let op: dit geldt niet in het geval van een (algehele) lockdown die de (lokale) overheid heeft uitgevaardigd en u daarom binnen moet blijven. 

Q: Mijn reisorganisatie heeft de reis die ik heb geboekt geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen voor een nieuwe reis. Ik had voor deze reis een kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering afgesloten blijft deze verzekering geldig? 

A: De verzekering is gebaseerd op de oorspronkelijke boekingsgegevens. Helaas is het niet mogelijk om deze aan te passen. Maar u kunt deze verzekering wel beëindigen vanaf ingangsdatum. Dit kan eenvoudig via ons opzegformulier

Vanwege de bijzondere situatie krijgt u de volledige premie inclusief de poliskosten van ons terug. Op het moment dat u een nieuwe reis boekt, staan wij weer voor u klaar om een nieuwe kortlopende reis en/of annuleringsverzekering af te sluiten. 

Q: Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies afgegeven voor het land/gebied waar ik op vakantie naar toe wil gaan. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder dekking van de annuleringsverzekering?

A: Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan bent u wel verzekerd als u deze dekking heeft afgesloten vóór 24 februari 2020. 

A: Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis omgeboekt kan worden.

Wordt uw verzoek bij uw reisorganisatie/touroperator niet geaccepteerd? Dan is er mogelijk dekking op uw annuleringsverzekering.

Meld in dat geval de schade online.

U kunt de bewijsstukken van uw reisorganisatie/touroperator toevoegen (uploaden) bij uw schademelding. Wij laten u dan zo spoedig mogelijk weten of deze wordt vergoed. 

Q: Ik wil mijn geboekte reis annuleren vanwege uitgestelde schoolexamens, tentamens of andere belangrijke schoolactiviteiten. Worden de annuleringskosten door de annuleringsverzekering vergoed? 

A: Ja. Gezien de bijzondere situatie vergoeden we tijdelijk ook de annuleringskosten als een reis vanwege uitgestelde schoolactiviteiten wordt geannuleerd. Dit geldt alleen voor reizen waarbij op het moment van boeken nog niet bekend was dat deze zouden worden uitgesteld. 

A: Ja, dat kan nog steeds, maar het coronavirus is geen geldige annuleringsreden meer vanaf 24 februari 2020. 

Belangrijkste vragen over uw reisverzekering

Hieronder vindt u de belangrijkste vragen over uw reisverzekering bij De Friesland.

Q: Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik moet voor de terugkeer naar Nederland een eigen bijdrage betalen. Worden deze kosten vergoed door mijn reisverzekering? 

A: Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online bij ons melden

Q: Ik heb mij aangemeld bij het meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Ik heb hierdoor extra kosten verblijfkosten. Worden deze kosten vergoed op mijn reisverzekering? 

A: Ja, u bent standaard verzekerd voor extra kosten als gevolg van een calamiteit. Voor extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag. Na terugkeer in Nederland kunt u uw schade online bij ons melden

Q: Ik ben in het land of de plaats waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan (mogelijk) niet doorgaan. Nu moet ik extra vervoers- of verblijfskosten betalen. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering? 

A: Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoers-, verblijfs- en telefoonkosten.

  • De vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag.
  • Extra vervoerskosten worden vergoed op basis van kostprijs (vergoeding eigen vervoer: € 0,25 ct per kilometer)
  • De maximale vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden (anders dan De Friesland Alarmcentrale) bedraagt € 250,-. 

Q: Als ik of een andere verzekerde ziek in het buitenland wordt door het coronavirus en ik moet worden opgenomen. Zijn de medische kosten dan verzekerd?

A: Ja, maar alleen als u de module Medische kosten heeft meeverzekerd vanuit uw reisverzekering. Vanuit uw zorgverzekering vergoeden wij de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Het verplichte eigen risico van maximaal € 385,-. Daarnaast kan er ook aanspraak worden gedaan op het vrijwillig eigen risico. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering van uw zorgverzekering of als u de module medische kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12

Q: Ik ga ondanks een ontradend reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar een gebied waar het coronavirus heerst. Ben ik dan toch verzekerd? 

A: Ja, u bent gewoon verzekerd voor de door u afgesloten modules op uw reisverzekering. Uiteraard raden wij u aan om het reisadvies van ministerie van Buitenlandse Zaken op te volgen. 

Q: Ik moet door de uitbraak van het coronavirus in mijn vakantiegebied langer op de bestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig? 

A: Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode geldig. 
Q: Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering? 

A: Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering. 

A:

  • Als er sprake is van een door een arts voorgeschreven 'behandeling', dan vergoeden wij deze medische kosten volledig als u de module Medische kosten hebt meeverzekerd.
  • Als er geen sprake is van een door een arts voorgeschreven behandeling, maar bijvoorbeeld een behandeling voorgeschreven door (lokale) overheden, dan zijn alleen de extra reis- en verblijfskosten verzekerd.
  • Voor de extra verblijfskosten vergoeden wij maximaal € 75,- per persoon per dag.
  • Voor extra reiskosten is de vergoeding maximaal € 0,25 per kilometer voor vervoer met eigen auto.

Neem altijd eerst contact op met De Friesland Alarmcentrale of met uw zorgverzekeraar.  

Q: Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of plaats ga waar het Coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering? 

A: Nee, het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van:

  • Natuurgeweld
  • Terrorisme
  • Binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming
  • Stuk gaan van het geboekte vervoer
  • Plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking 

Belangrijkste vragen over uw zorgverzekering

Hieronder vindt u de belangrijkste vragen. Meer weten over spoedeisende hulp in het buitenland en de aanvullende verzekering? Lees dan hier verder.

Q: Worden medische kosten in het buitenland vanuit mijn zorgverzekering vergoed als gevolg van het coronavirus?

A: Vanuit uw zorgverzekering vergoeden wij de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Het verplichte eigen risico van maximaal € 385,-. Daarnaast kan er ook aanspraak worden gedaan op het vrijwillig eigen risico. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering van uw zorgverzekering of als u de module Medische Kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

Q: Wat wordt er vergoed uit mijn zorgverzekering als ik medische kosten maak in het buitenland als gevolg van het coronavirus?

A: Wij vergoeden de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Dit is maximaal € 385,-. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering of als u de module medische kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.