Doorgaan naar hoofdinhoud

Het coronavirus en uw reisverzekering

Eind 2019 is het coronavirus uitgebroken. Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Hierbij een aantal tips die u mogelijk kunnen helpen.

Tips

  • Volg altijd de instructies van lokale autoriteiten op.
  • Volg ook het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied.
  • Houd contact met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.

Actueel coronavirus

De Friesland Alarmcentrale

Zit u in het buitenland en heeft u hulp of advies nodig? Bel De Friesland Alarmcentrale op +31 58 212 02 12. Zij helpen u graag verder.

Arts

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over uw reis- en annuleringsverzekering. Daarom hebben we de belangrijkste vragen en antwoorden voor u op een rij gezet.

Algemene vragen

De Friesland is één van de weinige verzekeraars die de mogelijkheid biedt om extra annuleringsredenen af te sluiten waaronder besmetting. Deze mogelijkheid blijft bestaan. Maar het coronavirus (COVID-19) is niet meer verzekerd op nieuwe polisaanvragen. Het coronavirus is inmiddels in de hele wereld uitgebroken. Het is daarmee geen onvoorziene gebeurtenis meer.

Het coronavirus is inmiddels in de hele wereld uitgebroken. Het is daarmee geen onvoorziene gebeurtenis meer.

Veelgestelde vragen over de annuleringsverzekering

Q: Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies afgegeven voor het land/gebied waar ik op vakantie naar toe wil gaan. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder dekking van de annuleringsverzekering. A: Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan mag u wel uw vakantie annuleren als u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020. U moet dan ook vóór 30 januari 2020 uw vakantie hebben geboekt.

A: Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.

Q: Ik ben van plan om op vakantie te gaan naar een land waar geen negatief reisadvies of inreisverbod voor geldt. Maar ik wil mijn vakantie toch afzeggen. Vallen de annuleringskosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering? A: Nee, dit is niet verzekerd. Er is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij.

A: Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsverzekering. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij. Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan mag u wel uw vakantie annuleren als u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020. U moet dan ook vóór 30 januari 2020 uw vakantie hebben geboekt.

Q: Onze overheid adviseert zo min mogelijk naar buiten te gaan uit te gaan. Hierdoor overweeg ik mijn vakantie te annuleren. Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis? A: Heeft u de basis annuleringsverzekering afgesloten? Dan is dit niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan mag u wel uw vakantie annuleren als u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020. U moet dan ook vóór 30 januari 2020 uw vakantie hebben geboekt.

Q:Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?
A: Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Q: Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar het concert is geannuleerd vanwege besmettingsgevaar. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?
A: Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen met de organisatie.

Q: Ik heb een ticket gekocht voor een theater/concert, maar ik ben besmet met het virus en kan daardoor niet naar het concert. Krijg ik de kosten van mijn ticket vergoed op de annuleringsverzekering?
A: Ja, dit is een verzekerde annuleringsreden.

Q: Ik ben van plan om een vakantie te boeken voor later in het jaar. Als het coronavirus dan (nog steeds) op mijn bestemming heerst, worden de eventuele annuleringskosten dan vergoed?
A: Uiteraard is het verstandig om goed na te denken of u er goed aan doet om de reis te boeken. De kans dat u niet op reis kunt gaan is reëel aanwezig. Met de basis annuleringsverzekering is dit in ieder geval niet verzekerd. Dit is geen verzekerde annuleringsreden.

Heeft u de aanvullende dekking Extra annuleringsredenen afgesloten? De dekking is dan afhankelijk van:
Wanneer u deze dekking heeft afgesloten,
Hoe de situatie was op het moment waarop de reis werd geboekt
Hoe die zich verder ontwikkelt.

Heeft u de aanvullende dekking afgesloten voor 30-1-2020? Dan is dit in principe verzekerd.
Maar let op: dit is wel afhankelijk van wanneer u de reis heeft geboekt en hoe de situatie toen in het betreffende land was. U moet dan ook vóór 30 januari 2020 uw vakantie hebben geboekt.

Heeft u de aanvullende dekking afgesloten op of na 30-1-2020? Dan is er geen dekking voor het coronavirus.

A: Ja, gelet op de bijzondere omstandigheden stellen wij quarantaine gelijk aan een ziekenhuisopname. Dat betekent dat u bij quarantaine in aanmerking komt voor een dagvergoeding.

A: Ja, dat kan nog steeds, maar het coronavirus is geen geldige annuleringsreden meer vanaf 30 januari 2020.

Q: Ik ben van plan om op vakantie te gaan en reis via of vanaf landen of plaatsen waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik mijn vakantie afzeggen. Vallen deze kosten onder de dekking van mijn annuleringsverzekering?

A: Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden. Uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis. Wij adviseren u in deze situatie contact op te nemen uw reisorganisator, touroperator of vervoersmaatschappij om in overleg te bepalen of de reis kan worden omgeboekt.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan mag u wel uw vakantie annuleren als u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020. U moet dan ook vóór 30 januari 2020 uw vakantie hebben geboekt.


Q: Vergoedt de annuleringsverzekering de kosten van het annuleren van de reis?
A: Nee, dit is niet verzekerd. Dit is geen geldige annuleringsreden.

Heeft u de dekking Extra Annuleringsredenen afgesloten? Dan mag u wel uw vakantie annuleren als u deze dekking heeft afgesloten vóór 30-1-2020. U moet dan ook vóór 30 januari 2020 uw vakantie hebben geboekt.

Q: Mijn reisorganisatie heeft de reis die ik heb geboekt geannuleerd. Ik heb een voucher ontvangen voor een nieuwe reis. Ik had voor deze reis een kortlopende reis- e/o annuleringsverzekering afgesloten. Blijft deze verzekering geldig?
A: Ja, de afgesloten verzekering blijft geldig. Maar deze moet wel worden aangepast aan de nieuwe reis. Zodra de nieuwe reisdatum bekend is, passen we de boekingsgegevens aan.

Als de reisverzekering aangepast moet worden, bijvoorbeeld omdat de nieuwe reis langer duurt of omdat de reissom hoger is, dan wordt de premie ook aangepast aan deze nieuwe gegevens.

Uw oude kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering wordt beëindigd. U kunt een nieuwe kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons aanvragen. De door u teveel betaalde premie op uw oude polis, ontvangt u terug. De premie voor uw nieuwe reis- en/of annuleringsverzekering betaalt u via iDEAL. Wij kunnen dit bedrag helaas niet verrekenen met de teveel betaalde premie van uw oude kortlopende reis- en/of annuleringsverzekering.

Veelgestelde vragen over de reisverzekering

Q: Ik ben in het land of de plaats waar het coronavirus is uitgebroken. Door deze situatie is mijn terugreis per trein, metro of vliegtuig vertraagd of kan (mogelijk) geen doorgang vinden. Nu moet ik extra kosten maken voor verblijf. Kan ik deze kosten verhalen op mijn reisverzekering?

A: Op basis van uw reisverzekering heeft u recht op vergoeding van extra kosten voor vervoer en verblijfskosten en telefoonkosten.
De vergoeding voor verblijfskosten is € 75,- per persoon per dag.
Extra vervoerskosten worden vergoed op basis van kostprijs (vergoeding eigen vervoer: € 0,25 ct per kilometer)
De maximale vergoeding voor telefoonkosten voor gesprekken met derden (anders dan De Friesland Alarmcentrale) bedraagt € 250,-.

Q: Ik moet door de uitbraak van het coronavirus in mijn vakantiegebied langer op de bestemming blijven dan gepland. Blijft mijn reisverzekering geldig?

A: Ja, uw reisverzekering blijft gedurende die periode van kracht.

Q: Mijn reis naar het land of plaats waar het coronavirus is uitgebroken is geannuleerd. Krijg ik nu mijn premie terug van mijn kortlopende reisverzekering?

A: Ja, de premie voor uw kortlopende reisverzekering krijgt u terug. Om uw premie terug te vragen vult u het roymentformulier in op: defriesland.nl/reisformulieren. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering.

Q: Ik heb een reis samengesteld waarbij ik ook naar het land of plaats ga waar het coronavirus is uitgebroken. Daarom wil ik direct doorgaan naar mijn volgende bestemming of langer op de huidige bestemming blijven. Heb ik recht op vergoeding op basis van deze verzekering?

A: Nee, het annuleren of omboeken van een gedeelte van de reis op basis van de samengestelde reisdekking is alleen verzekerd als er sprake is van natuurgeweld, terrorisme, binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming, stuk gaan van het geboekte vervoer, plotselinge en onaangekondigde staking of overboeking.

Veelgestelde vragen over uw zorgverzekering in het buitenland

Hieronder vindt u de belangrijkste vragen. Meer weten over spoedeisende hulp in het buitenland en de aanvullende verzekering? Lees dan hier verder.

Q: Worden medische kosten in het buitenland vanuit mijn zorgverzekering vergoed als gevolg van het coronavirus?

A: Ja, spoedeisende zorg wordt vergoed vanuit uw basisverzekering. Wij vergoeden de kosten tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U leest hierover meer op de pagina spoedeisende hulp in het buitenland.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

Q: Wat wordt er vergoed uit mijn zorgverzekering als ik medische kosten maak in het buitenland als gevolg van het coronavirus?

A: Wij vergoeden de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Dit is maximaal € 385,-. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering of als u de module medische kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

Actuele informatie RIVM over het coronavirus

Op de website van het RIVM vindt u de meest actuele informatie over het en maatregelen die genomen worden in aanpak van het coronavirus.

Lees meer over het coronavirus

Veelgestelde vragen over uw zorgverzekering

Meer weten over het coronavirus en uw zorgverzekering? Hier vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden op een rij.

Lees meer over het coronavirus en uw zorgverzekering