Doorgaan naar hoofdinhoud
Vrouw op de fiets

Klant vertelt:

DE SPECIALE SPORTLESSEN AAN OUDEREN

 

Mevrouw Bootsma-Dijkstra is met haar 77 jaar waarschijnlijk één van de oudste juffen die we kennen. Maar ze is naar eigen zeggen nog zo vlug als water als ze voor haar klas Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO) of volksdansen staat. Ze fietst ook nog eens ruim 130 km per week om haar lessen te kunnen geven. Hier willen we meer van weten!

Hoe kwam u op het idee? 

“Ik ben opgeleid als verpleegkundige en heb altijd een interesse in ouderen- en bejaardengymnastiek gehad. Na een verhuizing en even niet gewerkt te hebben, bleef toch die verpleegkunde kriebelen. Als je dat één keer bent, raak je dat nooit weer kwijt. Ik werkte toen als invalkracht. Tot ik in 1989 door mijn rug ging. Ik kreeg het advies om meer te gaan bewegen maar niet meer in de zorg. Dat was het moment dat ik de cursus volksdansen en gymnastiek heb gedaan. Dit smaakte naar meer! Ik was op zoek naar verdieping en ben toen les gaan geven.”

Hoe ziet een dansdag er voor u uit?

“Ik geef meerdere dagdelen per week les. Ik stap ’s ochtends op de fiets naar Leeuwarden, wel met ondersteuning hoor, en geef dan mijn lessen. De dames hebben er plezier in en zijn blij dat ik kom. De lessen zijn niet alleen goed voor de beweging, maar ook voor sociale contacten. Eentje komt gewoon puur voor de gezelligheid. Sociale gezondheid is minstens even belangrijk! Mijn lessen zorgen voor de nodige afleiding: even helemaal aan iets anders denken.
Mijn klas krijgt ook huiswerk mee. Ik heb zelf een valpreventiecursus gedaan. Wat blijkt? Je valt als je je evenwicht verliest. Dus geef ik mijn klas evenwichtsoefeningen mee: goed de voeten optillen, bewust lopen. Dat soort praktische dingen. Of ik een strenge juf ben? Nou en of!”

Beweegt u zelf in de les ook altijd mee? 

“Jazeker! Ik beweeg intensief mee tijdens de lessen.”

Wat maakt het lesgeven aan ouderen anders?

“Door mijn achtergrond in de verpleging heb ik de nodige anatomiekennis opgedaan. Wanneer heb je nou bijvoorbeeld slijtage? Daar willen de ouderen graag meer van weten. Ik vertel dit met name bij de gymnastieklessen. Dus tijdens het bewegen vertel ik ondertussen wat meer over gewrichtjes, schouderproblemen etc.”  Ik doe aan cognitieve fitness en geef de ouderen bijvoorbeeld vier verschillende opdrachten. Na mijn fluitsignaal roep ik dan een nummer. Eens even kijken of ze het onthouden hebben… Het brein moet ook mee hè. We hebben juíst ook de focus op het mentale deel, naast het fysieke. Bij volksdansen gebruik je natuurlijk al je brein. Dit bestaat uit drie aspecten: luisteren, opnemen en uitvoeren. Gym voor de hersenen dus. Al mijn lessen hebben een combinatie van fysieke, sociale en mentale aspecten. En gezelligheid niet te vergeten!”

Moet iedereen die meedoet fit zijn en danservaring hebben?

“Nee hoor, zeker niet. Een paar dames uit mijn klas doen alle oefeningen zittend op een stoel. We gebruiken waterflessen en elastiek als hulpmiddelen: iedereen doet op zijn of haar eigen manier en op eigen niveau intensief mee. Ons motto: alles mag en niks moet.”

U fietst 130 km per week om les te kunnen geven. U bent dus lekker veel buiten: kunt u dit ook merken aan uw gezondheid?

“Ik heb geen piepjes in een app nodig om mij te vertellen dat ik meer moet bewegen. Mijn man en ik gaan in de zomermaanden nog altijd naar Italië om campings te inspecteren en dan lopen we daar heel veel. Ik ben eigenlijk altijd wel veel in beweging en veel buiten. Ik ben dan wel 77 jaar, maar ik ben nog zo vlug als water!”

Wat wilt u meegeven aan de mensen die ook les willen geven of een mooi idee hebben, maar nog nét dat laatste zetje nodig hebben?

“Kom in beweging! Sinds de komst van de elektrische fietsen zie ik mensen veel meer fietsen, en daar ben ik blij om. Zelf fiets ik al gauw 130 km per week. Ik heb mijn fiets nu bijna 5 jaar en heb bijna 25.000 kilometer op de teller. Ik fiets door weer en wind en voel me als herboren als ik daarna thuiskom.

Een oefening voor de mensen thuis: 
Neem je armen mee omhoog, gebogen tot achter je hoofd of gestrekt zo hoog mogelijk, eerst de ene en dan de andere. En voor de benen: de knieën één voor één optrekken. Als je oefeningen staande doet: altijd met ondersteuning. We willen niets breken! “

"Of ik een strenge juf ben? Nou en of!"

Delen:

Gerelateerde content

560.000 klanten

568.000 klanten

De Friesland heeft 568.000 klanten.


Klanten geven een 8.3

Een 8.3 voor Klantcontacten

Klanten geven een 8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekeringen.