Doorgaan naar hoofdinhoud
Kraan

Doe de check

HOEVEEL WATER MOET U NU ÉCHT DRINKEN

 

Water drinken is gezond en zeker op een zomerse dag geen overbodige luxe. Dat weten we allemaal. Maar hoeveel water drinken is genoeg en hoe zit dat op reis? Wij zetten het voor u op een rij.

Tankmoment

Water drinken hebben we allereerst nodig voor een goede vochtbalans. De richtlijn van 1,5 tot 2 liter per dag geeft ons ook meer energie, vermindert hoofdpijn, voert fijn de gifstoffen uit het lichaam en zorgt voor een goede huidconditie. Voordat u zich vastklampt aan die bekende 8 glazen per dag: de benodigde hoeveelheid verschilt per persoon.

Doe de check

Naast water zijn thee, koffie, melk en sapjes ook opties om de vochtbalans op peil te houden. Uw gewenste drinkgedrag is afhankelijk van tal van factoren, zoals leeftijd, gewicht, of u veel sport, uw eetpatroon en de temperatuur buiten.

Als u op een dag fanatiek sport heeft u uiteraard meer water nodig, omdat u veel vocht verliest. Feit: wat u verliest moet u weer aanvullen. Wanneer u weinig beweegt en in koele ruimtes verkeert heeft u minder nodig. Daarbij kunnen zwangere vrouwen ook meer slokken gebruiken en als er borstvoeding wordt gegeven is 2 tot 2,5 liter per dag aan te bevelen.

Wanneer u veel zout en eiwitten eet, is de kraan regelmatig opendraaien ook een goed idee. Inkoppertje: alcohol heeft een vochtuitdrijvend effect, dus hou hier rekening mee. Heeft u op reis iets verkeerds gegeten met veel toiletbezoekjes als gevolg? Goed bijtanken! Hoe kunt u checken of u genoeg hydrateert? Er zijn twee belangrijke drink checkmomenten:

  1. Drinken vóór de dorst 
    Als we op een drukke werkdag, op het strand of tijdens het tuinieren een droge mond krijgen, geeft ons brein een seintje en drinken we vlug een glas water. Ai! Eigenlijk is het dan al te laat, want als u dorst heeft, bent u reeds al 1 à 2 procent uitgedroogd. Het klinkt misschien gek en we beseffen het ons vaak niet, maar het is dus een feit dat we altijd een beetje uitgedroogd zijn. Juist in de zomer geldt daarom het waterdrink-motto: geen dorst, tóch drinken.  Zo verlaagt u ook de kans op nierstenen en een urineweginfectie.
  2. Plaspauze 
    Is de kleur van uw urine donker? Dan houdt uw lichaam water vast, waardoor uitdroging op de loer ligt. U drink dan dus te weinig. Een licht kleurtje is dus beter.

Kraanwater in het buitenland 

De meeste vakantiegangers houden er rekening mee dat tappen van de kraan beter ingeruild kan worden door flessen water. Gebruik het water uit flessen niet alleen om te drinken, maar ook om tanden te poetsen, groente en fruit mee te wassen en kookspullen mee schoon te spoelen. Houd er rekening mee dat veel lokale restaurants wél met kraanwater werken. Dus bent u erg gevoelig of moet u om medische redenen extra oppassen? Sla rauwe groente in een restaurant bij twijfel over. Een klassieker: een drankje op terras zónder ijsblokjes is een betere traktatie dan met de koude (van kraan water gemaakte) blokken.

Smaakt recyclen naar meer?

Het eindeloos bijvullen van uw plastic waterflesje flesje kunt u beter niet doen.  Niet omdat de fles giftig is, maar omdat er zich naar verloop van tijd simpelweg bacteriën vormen binnen het flesje. Maak gebruik van een duurzame waterfles die in de vaatwasser of een sopje schoongemaakt kan worden. Scheelt bovendien veel afval.

*Voor meer smaakwaters vindt u hier de lekkerste recepten voor watersmaakje.

Maar hoeveel water drinken is genoeg en hoe zit dat op reis? Wij zetten het voor u op een rij.

Delen:

Gerelateerde content

560.000 klanten

568.000 klanten

De Friesland heeft 568.000 klanten.


Klanten geven een 8.3

Een 8.3 voor Klantcontacten

Klanten geven een 8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekeringen.