Doorgaan naar hoofdinhoud
Glas water

Gezond op reis

3 X FIT IN HET VLIEGTUIG

 

De zomervakantie is één van de hoogtepunten van het jaar. Nóg fijner: het levert ook nog eens gezondheidsvoordelen op. Minder stress, positief effect op relaties, goed voor uw hart én geestelijke gezondheid. Hoe blijft u op vakantie gezond en relaxt? Dat begint met een goede start: 3 x fit in het vliegtuig. 

1. Water tanken

Drink heel veel water. De lucht in de cabine van het vliegtuig heeft namelijk een veel lagere luchtvochtigheid waardoor het  lichaam meer vocht verdampt en uitdroging op de loer ligt. Probeer ieder uur twee glazen water te drinken. Geen dorst? Toch drinken. Uw lichaam geeft minder dorstsignalen als u aan het uitdrogen bent. Proosten op de vakantie met wijn of een vrolijke cocktail in de hand is misschien verleidelijk, een goed idee is het niet. Voordat u het vliegtuig instapt en tijdens de vlucht  is alcohol en sloten koffie drinken geen aanrader. Ze onttrekken vocht aan uw lichaam en kunnen daardoor uitdroging tijdens de vlucht bevorderen. 

2. Lichte maaltijden

Vliegtuigmaaltijden zijn soms geen culinaire hoogstandjes, maar wel calorieënbommen. Dit komt door de hoeveelheid suiker, vet en zout (lees: nóg meer water bijtanken). Een opgeblazen gevoel, uitdroging en maagzuur zijn geen recept voor een droomstart van uw vakantie. Eet daarom alleen lichte maaltijden. Hoe zwaarder de maaltijd, des te meer energie het kost om te verteren en dus des te vermoeider u wordt.

De gerechten die op uw uitklaptafeltje worden geserveerd lijken meestal vrij licht, maar bestaan vaak uit (gevulde)koek, witte rijst en (gebakken) aardappelen. De suikers en koolhydraten die hierin zitten, laten uw bloedsuikerspiegel sterk pieken. Gevolg: kort na de maaltijd krijgt u alweer trek én een energiedip cadeau. Eiwitten doen het in de lucht beter, zoals een stukje vis of kip. Handig om zelf mee te nemen: gezonde vetten van ongebrande noten geven uw toch een verzadigd gevoel.  (Gedroogd)fruit is eveneens een goed idee. Vaak verwarren wij honger met dorst en eten we iets terwijl een paar slokken water het gevoel had kunnen verhelpen. Herkenbaar? De truc: drink eerst iets in plaats van naar die zak chips te grijpen. Heeft u een half uurtje later nog steeds trek, dan kunt u alsnog iets eten. 

3. Vliegtuig-loopje

Maak voor u het vliegtuig instapt nog een wandeling of loop op het vliegveld met een grote boog om de roltrappen heen voor extra meters. Op deze manier brengt u uw bloedsomloop lekker op gang en het is goed om uw lijf nog even in beweging te zetten voordat u uren stil moet zitten. Fijn voor uw darmen. Beweeg ook tijdens de vlucht regelmatig: sta elk uur even op, loop heen en weer en de fanatiekelingen maken een paar diepe kniebuigingen (squats). Vanuit uw stoel is bewegen ook mogelijk zoals knieën naar u toe trekken, draaiende bewegingen maken met uw voeten en armen uitstrekken. Om de vakantiesfeer goed te houden, denk bij dit laatste wel om uw medepassagiers.

Eetbagage

Uiteraard is het ondenkbaar om als een ware cateraar met een complete koelbox het vliegtuig in te stappen. Toch kunt u gezonde snacks meenemen, zolang het maar geen vloeistof is van meer dan 100 ml. Wilt u liever niets verspillen, zorg er dan voor dat u uw favoriete meegebrachte fruit in het vliegtuig al verorbert. Voor sommige bestemmingen geldt dat u het fruit niet het land in mag nemen. Lekker opeten dus.

Geen dorst? Toch drinken. Uw lichaam geeft minder dorstsignalen als u aan het uitdrogen bent.

Delen:

Gerelateerde content

560.000 klanten

568.000 klanten

De Friesland heeft 568.000 klanten.


Klanten geven een 8.3

Een 8.3 voor Klantcontacten

Klanten geven een 8.3 in de KlantenMonitor Zorgverzekeringen.