Doorgaan naar hoofdinhoud

Coronavirus en uw zorgverzekering

Op deze pagina meer informatie en de meest gestelde vragen over het coronavirus en uw zorgverzekering van De Friesland.

Heeft u met spoed zorg nodig?

Bel met uw huisarts of - buiten kantooruren - de huisartsenpost. Op de website van het RIVM staat wanneer u zich telefonisch moet melden bij de huisarts of de GGD.
Door het coronavirus krijgen huisartsen veel vragen. Is uw huisarts moeilijk bereikbaar? Dan kunt u uw vraag ook stellen aan onze Dokter Appke, onze gratis te downloaden app voor gezondheidsvragen. Vragen stellen kan ook ’s avonds en in het weekend.

Actuele informatie RIVM over het coronavirus

Op de website van het RIVM vindt u de meest actuele informatie over het en maatregelen die genomen worden in aanpak van het coronavirus.

Lees meer over het coronavirus

Het coronavirus en uw reis-en annuleringsverzekering

Meer weten over het coronavirus en uw reis- en annuleringsverzekering? Hier vindt u de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij.

Lees meer over het coronavirus en uw reis-en annuleringsverzekering

Actuele informatie Ministerie van Buitenlandse zaken

Op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken vindt u de meest actuele informatie en reisadviezen.

Lees meer over reisadviezen

Veelgestelde vragen

Coronavirus en uw zorgverzekering

Heeft u voor 6 april een afspraak bij de tandarts? Dan gaat deze waarschijnlijk niet door. Tot die datum behandelen tandartsen alleen spoedgevallen. Er is sprake van een spoedgeval als u plotseling last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in uw mond. Of als door een ongeval een tand breekt of verliest. Tandartspraktijken zijn wel gewoon telefonisch bereikbaar. Twijfelt u over uw afspraak? Neem dan even contact op met de praktijk.

Nee, het heeft namelijk alleen zin om u te laten testen als u gezondheidsklachten hebt. Is dat het geval, neem dan telefonisch contact op met de huisarts.

Een mondkapje of desinfecterende gel wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering of de aanvullende verzekering. Het RIVM adviseert mondkapjes alleen voor medisch personeel. Mensen die werken met (mogelijk) besmette mensen gebruiken professionele mondkapjes. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus.

Als u thuis in quarantaine moet, maakt u in principe geen zorgkosten. Quarantaine is een voorzorgsmaatregel om verspreiding tegen te gaan.

Als u langer op uw vakantieadres moet blijven, maakt u extra kosten voor uw verblijf. Dit valt niet onder de zorgverzekering. Overleg met uw reisverzekeraar of een tegemoetkoming in de extra kosten in uw reisverzekering zit.

Q: Worden medische kosten in het buitenland vanuit mijn zorgverzekering vergoed als gevolg van het coronavirus?

A: Ja, spoedeisende zorg wordt vergoed vanuit uw basisverzekering. Wij vergoeden de kosten tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U leest hierover meer op de pagina spoedeisende hulp in het buitenland.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

Q: Wat wordt er vergoed uit mijn zorgverzekering als ik medische kosten maak in het buitenland als gevolg van het coronavirus?

A: Wij vergoeden de kosten van spoedeisende zorg tot maximaal het bedrag dat gebruikelijk is in Nederland. U betaalt wel eigen risico. Dit is maximaal € 385,-. Het verschil tussen het Nederlands tarief en het buitenlands tarief kan vergoed worden uit een aanvullende verzekering of als u de module medische kosten heeft meeverzekerd op uw reisverzekering.

Als u in een noodsituatie zit, bel dan altijd De Friesland Alarmcentrale via +31 58 212 02 12.

De ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ze hebben op hun websites informatie opgenomen voor bezoekers en patiënten. Deze wordt continu bijgewerkt. Kijk daarom eerst op de website van het ziekenhuis waar u een behandeling heeft ingepland.

Het is verstandig dan contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.

Het is verstandig dan contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.