Hulpmiddelen bestellen

Bij De Friesland maken we het jou graag gemakkelijk bij het bestellen van hulpmiddelen. Je bestelt een aantal hulpmiddelen direct bij een medisch speciaalzaak. Online, telefonisch of soms gewoon via een app.

Waarom moet ik online bestellen?

Als we de zorg betaalbaar willen houden is verandering wel nodig. Daarom kijken naar mogelijkheden om de best mogelijke zorg te blijven bieden. En zo voordelig mogelijk. Dit doen we samen met hulpmiddelenleveranciers, andere zorgverzekeraars, zorgaanbieders en de overheid. Met het online bestellen van hulpmiddelen help je ons de kosten in de hand te houden.

Bepaalde hulpmiddelen bestel je (online) bij een medisch speciaalzaak

We hebben we goede afspraken gemaakt met medische speciaalzaken. Deze gaan over het leveren van diabetesmateriaal, incontinentiemateriaal (absorberend/ afvoerend), stomamateriaal, verbandmiddelen en drinkvoeding. Je bestelt jouw hulpmiddel direct bij de medisch speciaalzaak. Wil je hiervoor toch nog naar jouw apotheek of apotheekhoudende huisarts? Dan krijg je mogelijk geen volledige vergoeding.

Welke hulpmiddelen moet ik online bestellen?

  • Je krijgt drink- en sondevoeding vergoed als het gaat om polymere, oligomere, monomere en modulaire voedingspreparaten.
  • Je krijgt geen vergoeding voor aangepaste voedingsmiddelen of dieetproducten, zoals glutenvrije producten of geitenmelk.

Vind jouw medisch speciaalzaak voor drinkvoeding

Onder verbandmiddelen vallen o.a:

  • splitgazen
  • verbandkleding, verbandhandschoen en/of verbandpakken
  • hulpmiddelen bij compressiezorg (m.u.v. klittenbandsystemen)
  • oogpleisters
  • injectiematerialen
  • onderleggers

Of je deze verbandmiddelen vergoed krijgt, hangt af van een aantal voorwaarden. De medisch speciaalzaak is op de hoogte van deze voorwaarden.

Wat krijg je niet vergoed?

  • verbandhulpmiddelen bij acute wondzorg
  • algemeen gebruikelijke verbandhulpmiddelen (zelfzorg)
  • antibacteriële verbandkleding, -handschoenen en/of –pakken met zilver of chitosan bij atopisch/constitutioneel eczeem

Vind jouw medisch speciaalzaak voor verbandhulpmiddelen

  • insulinepomp (bruikleen 1 keer per 4 jaar)
  • toebehoren bij de insulinepomp
  • injectiepennen (eigendom)
  • insulinepennaalden
  • bloedglucosemeter
  • lancetten voor de bloedglucosemeter
  • teststrips voor de bloedglucosemeter
  • prikapparaat
  • insulinepen (1 keer per 3 jaar per insulinesoort)
  • reserve-insulinepen (1 per merk)
  • voor diabetici die 1 tot 2 insuline-injecties per dag gebruiken: maximaal 100 teststrips per 3 maanden
  • voor diabetici die 3 of meer insuline-injecties per dag gebruiken: maximaal 400 teststrips per 3 maanden
  • voor insulinepompgebruikers, kinderen tot 18 jaar en zwangeren: maximaal 1.800 teststrips per jaar
  • bij zwangerschapsdiabetes: 400 teststrips tijdens de zwangerschap
  • diabetici bij wie medicijnen niet meer goed werken en van hun arts moeten overstappen op insuline spuiten: eenmalig 100 teststrips, tot je ingesteld bent op de insuline
  • Flash Glucose Monitoring (FGM) reader (bijvoorbeeld de Freestyle libre)
  • Flash Glucose Monitoring (FGM) sensor (1 keer per 14 dagen)

Vind jouw medisch speciaalzaak voor diabetesmiddelen

  • spoelapparatuur voor anaalspoelen en voor een stoma

Vind jouw medisch speciaalzaak voor stomamaterialen 

  • incontinentiemateriaal voor urine of ontlasting
  • netbroekjes
  • incontinentiemateriaal voor kinderen van 3 of 4 jaar die incontinent zijn door een medische oorzaak en nooit continent zullen worden, bijvoorbeeld door een aandoening aan het zenuwstelsel
  • katheter

Vind jouw medisch speciaalzaak voor incontinentiemateriaal

Hoe kan ik online bestellen?

Kijk op onze Zorgzoeker

  • Zoek op jouw hulpmiddelen
  • Kies je medisch speciaalzaak

Ga naar de Zorgzoeker

Neem contact op met jouw medisch speciaalzaak

  • Bestel jouw hulpmiddel

Jouw medisch speciaalzaak brengt het hulpmiddel bij je thuis

  • Binnen 1 dag     
  • Bij spoed binnen 6 uur 

De rekening wordt door jouw medisch speciaalzaak naar ons toegestuurd

  • De Friesland betaalt de rekening

Bestel je niet bij een medisch speciaalzaak dan kost het je geld

Bestel je toch bij jouw eigen apotheek of een andere apotheek? Dan kost het je geld. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Moet ik online bestellen of bellen?

De manier waarop je moet bestellen hangt af van jouw basisverzekering. We hebben het voor je op een rij gezet.

Sleep de tabel om meer informatie te zien
Hulpmiddel Alles Verzorgd Polis Zelf Bewust Polis
Diabetesmiddelen Telefonisch of online Online
Drink- en sondevoeding Telefonisch of online Telefonisch of online
Incontinentiematerialen Telefonisch of online Online
Oogpleisters Telefonisch of online Telefonisch of online
Stomamaterialen Telefonisch of online Online
Verbandmiddelen m.u.v. oogpleisters Telefonisch of online Online

100% vergoeding bij gecontracteerde leverancier

Je krijgt 100% vergoed als je bestelt bij de door ons uitgekozen hulpmiddelenleveranciers. Bestel je de genoemde hulpmiddelen toch liever bij jouw eigen apotheek of leverancier? Dan is de vergoeding afhankelijk van de basisverzekering die je hebt afgesloten.

  • Heb je de Alles Verzorgd Polis? Dan krijg je 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed
  • Heb je de Zelf Bewust Polis? En bestel je bij jouw eigen apotheek of apotheekhoudend huisarts? Dan krijg je geen vergoeding voor hierboven genoemde hulpmiddelen, m.u.v. oogpleisters. Oogpleisters vergoeden wij voor 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief 
  • Heb je de Zelf Bewust Polis? En bestel je bij een niet gecontracteerde medisch speciaalzaak? Dan krijg je 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief vergoed als je hierboven genoemde hulpmiddelen bestelt.

Wil je gebruik maken van een niet gecontracteerde apotheek of leverancier? Dan heb je vooraf altijd toestemming nodig van De Friesland.

Bij spoed: hulpmiddel binnen 6 uur geleverd

Soms heb je echt heel snel jouw hulpmiddel nodig. Dan levert de medisch speciaalzaak jou het hulpmiddel binnen 6 uur. Situaties waarbij met spoed geleverd wordt:

  1. Onverwacht ontslag uit het ziekenhuis en er zijn geen hulpmiddelen meegeleverd door het ziekenhuis.
  2. Zorg thuis die niet van tevoren te regelen is, bijvoorbeeld rond het levenseinde van een patiënt.
  3. Bij een storing of onverwachte noodsituatie.

Heb je een vraag?

058 291 31 31

Maandag t/m vrijdag: 08.00-18.00 uur.


Of neem contact op via:

8.7 in het Klanttevredenheidsonderzoek
584.000 klanten gingen jou voor
Independer score 8.2 Klantwaardering op Independer